Las casas tradional

Hoewel we op 10 hoog zaten hoorden we 's-nachts alles wat er zich op straat afspeelde. Toeterende auto's, pratende mensen, ambulances, etc ..... Dus hebben we het raam maar dicht gedaan, door de airco was het al niet al te warm en in de nacht koelt het ook nog eens af naar 14 a  15 graden. En als je dan ook alles hoort is de keuze snel gemaakt, raam dicht! jullie horen het .... de problemen van een vakantieganger .... slaap je met het raam open of dicht.

Na het ontbijt maken wij ons op voor onze dagelijkse activiteit. We maken een klein ritje naar een klein traditioneel dorpje. Bij het eerste de beste terrasje aangekomen en gelijk even wat gedronken, het is warm, nee heet .... op 1.000 meter hoogte komen we op 34 graden. een koffie, een biertje en twee pinchos voor nog geen 5 euro. Dat zijn prijzen waar we blij van worden. Sowieso is het hier niet duur....

Later gaan we op zoek naar Las Casas Tradional.... huisjes gebouwd van afgedankt materiaal, is heel apart. Ze wonen er niet echt, maar het lijkt wel een echt dorp, maar dan voor dwergen. .... zeker de hoek waar ze heel veel van mozaiek gemaakt hebben. Het was zeker de moeite weer waard, zie ook de fotos.

Daarna weer snel naar ons hotel, het is te warm om ff lekker in de stad rond te banjeren, ook met eten kiezen we een keer voor de makkelijke weg, er zit niet voor niets een Burger King om de hoek....

Burgos

Vandaag reizen we van Pamplona naar onze volgende bestemming Burgos. Een rit van een kleine 200 km en onderweg willen we een stop maken bij een Nationaal Park. Daar kan je weer een prachtige wandeling maken in de Spaanse bergen. We wisten niet dat Spanje zoveel mooie bergen had… je loopt je de blubber maar je krijgt er wel wat voor terug …

Allereerst met de auto naar de top van de berg. Boven aan een kloof/ dal heb je een prachtig uitzicht en zit je op gelijke hoogte met de gieren die hier rondvliegen… ze vliegen prachtig sierlijk met een spanwijdte van wel 2 meter. Met dat uitzicht ff een bakkie en een broodje gedaan. Daarna onderweg naar het dal. In het dal kan je een prachtige wandeling maken van ca. 2 uur. Je komt dan langs een waterval waarbij het lijkt dat er blauw water is. Dat kan natuurlijk niet want dan zouden er ook smurfen bestaan. Maar het lijkt blauw en het ziet er weer prachtig uit. Toen we eindelijk weer terug waren, waren we kapot ..... gelukkig konden we nog ruim 2 uur uitrusten tijdens de rit naar Burgos.

Het zorgt er wel voor dat we laat naar Burgos vertrekken en daar pas om 21.00 uur neerstrijken. We hadden gepland om in het hotel te eten maar daar hadden ze besloten om in september de keuken dicht te gooien. Dan maar even snel een maslow hapje gehaald bij de lokale vreetschuur …. Was geen succes …. Maar ja soms zit het mee en soms niet …

We hebben trouwens een prachtige kamer op de 10e etage met uitzicht over de stad. Raam tot op de vloer … een beetje zoals John Lennon en Yoko Ono … hahah

Pamplona

Deze ochtend werd ons relaxte vakantieritme wreed verstoord. Rondom 09.00 uur gaan we naar het ontbijt om daar lekker rustig ons ontbijt te nuttigen. Deze keer zaten er wel 100 Spanjaarden die druk heen weer liepen, hard aan het praten waren en soms druk aan het bellen. Het lijkt erop dat de vakantie van de Spanjaarden is afgelopen, allemaal lui die moesten gaan werken .... Morgen gaan we maar een half uurtje later, we hebben tenslotte nog vakantie.

Eenmaal bekomen van de schrik en toch weer tot rust gekomen zijn we een stadswandeling gaan maken. Allereerst naar de bull-ring waar de stierengevechten gehouden worden. Niet om een rondleiding of zo te doen, maar gewoon om even te kijken. Wij zijn tegen stierenvechten en doen niet mee om dit op welke manier dan ook in stand te houden. Nee als we het dan toch over cultuur hebben, geef ons dan maar Sinterklaas en Zwarte Piet, gewoon een onschuldig kinderfeest zonder slachtoffers ...

Verder gewoon door de stad gebanjerd, we moeten toch onze stappen maken (Minimaal 10.000 per dag). Na een goede inspanning is het ook beter te ontspannen op een terras of zo. Dat hebben we dus ook gedaan en daar valt verder niet veel over te melden. Lekker ontspannen, in een heerlijke omgeving met aangename temperaturen...

Onderweg van Jaca naar Pamplona

Het begint al aardig op vakantie te lijken, relax wakker worden rondom 08.00 uur, rondom 09.00 ontbijten en dan rondom 10/11.00 uur op pad. Deze keer gaan we van Jaca naar Pamplona. Niet zo'n lange tocht, een slordige 140 km. Dat geeft ons ook de mogelijkheid om juist niet over de snelwegen te reizen. Je rijdt op wegen waar bijna niemand rijdt, lekker rustig en vaak heel mooi. We rijden eigenlijk evenwijdig aan de Pyreneeën. Aan de rechterkant zien we dus steeds reuzen van bergen en aan de linkerhand zien we vooral het vlakkere dorre landschap.

Op enig moment komen we langs een enorm groot leeg meer, het zag er prachtig uit, alleen er was geen water. We weten niet of dit zo hoort of dat er een probleem in de natuur achter schuilt maar het was echt kilometers lang. Aan het einde stond er een dam en hoorde we klein riviertje stromen. Onderweg prachtige uitzichten, rotsen alleen geen water... Tja, daar sta je dan met je hengeltje ....

Weer een stukje verder kwamen we bij onze geplande tussenstop, Canyon de Lumbier. Dit is een kloof van ongeveer 2 km, dwars tussen twee rotspartijen van enkele honderden meters hoog. Werkelijk een prachtig stukje natuur. Wel werden we nauwlettend in de gaten gehouden door een grote zwerm gieren. Als je goed keek zag je er misschien wel een stuk of 50, in de vleugels wrijvend en lekkerbekkend turend naar zo'n vers stukje aas....

Gelukkig ook dit weer overleefd, en nu door naar Pamplona. Ons hotel zit echt midden in de stad, dus we hoeven onze neus maar naar buiten te steken en we zitten midden in het leven van Pamplona. Eerst maar weer een tapas/ pinchos bar zoeken om onze magen te vullen.... er zijn er zat!

Terug in Spanje / Jaca

In Jaca even twee relatief rustige dagen. Op maandag hebben we een stadswandeling gemaakt, helaas had ik de kaart verkeerd om gehouden waardoor we eerst totaal de verkeerde kant opliepen. De bedoeling was om een bergje op te lopen omdat je van daaruit prachtig overzicht over Jaca hebt. Maar ja, als je eerst verkeerd loopt, heb je al je kruit al verschoten voordat je aan de voet van de berg bent. Vandaar dat we maar snel weer terug zijn gelopen. Uiteindelijk is dit tot dusver de grootste afstand die we gelopen hebben. Verder lekker relaxen, beetje chillen met Veronica op de radio en 's-avonds lekker pinxchos eten in de stad.

Op dinsdag zijn we met de auto naar Zaragoza gereden, uit de bergen en het landschap is gelijk veranderd van heuvelachtig groen naar dor en plat. Hoewel Zaragoza nooit op het netvlies heeft gestaan is het een verassend mooie en leuke stad. Leuke steegjes met restaurantjes, veel barren, leuke bezienswaardigheden e.d. Eenmaal terug in Jaca om met de auto het bergje te beklimmen waar we gisteren zijn gestopt. Het was idd een prachtig uitzicht en we zijn blij dat we het met de auto beklommen hebben. In de warmte, vol in de zon klimt het een stuk minder lekker.... Ze geven nu al twee dagen regen en onweer op, maar tot op heden is er nog geen druppel gevallen en geen bliksem gedonderd. Dus maar weer naar de stad om lekker te eten. Wel lastig om een plekje te krijgen omdat alle Spanjaarden hebben gereserveerd. Maar het is weer gelukt en we hebben weer heerlijk gegeten.

Met gierende banden

Vandaag zijn we letterlijk met gierende banden weg gereden, weg van de schimmels en andere ongemakken. Onze eerste stop is het heilige Lourdes. Lourdes is best een leuke stad, alleen alles staat in het teken van het geloof. Alle souvenierwinkels verkopen kaarsen, maria-beeldjes en andere prullaria. We hebben rond gelopen, een schietgebedje gedaan (heeft niet geholpen want met 3-1 verloren) en ons handen in onschuld gewassen. Owwww nee, het was het heilige water .... we hebben er zelfs van gedronken, nu maar afwachten of het helpt. We zijn in ieder geval na een werkelijk prachtige rit door de Pyreneeën weer veilig terug in Spanje gekomen. Eenmaal thuis ff snel naar de F1 gekeken, ff snel want dit sloeg werkelijk nergens op ... maar wel 5 punten ingelopen ...

We zitten nu in Jaca in de Spaanse pyreneeën in een prachtig 4-sterrenhotel, ruime bedden, etc .... ff bijkomen van de Franse ellende.... ook Jaca is een heel gezellig plekje, veel mensen op straat, veel terrasjes, gewoon lekker .... Overdag was het hier 28-29 graden. In de avond koelt het af naar 18-20 graden, heerlijk. We gaan ff bijslapen en vergeten hoe we er de afgelopen dagen bijzaten ... ;-)

Col du Tourmalet

De 2e dag in de Pyreneeën brengt ons wederom veel mooi weer en veel hoogte. We zijn vandaag naar de Col du Tourmalet gereden. Een in de Tour de France zowel bekende als beruchte berg, 2.115 meter hoog en 17 of 19 kilometer klimmen (afhankelijk vanaf welke kant je hem beklimt). Wij zijn overigens met de auto omhoog gereden, voordat jullie gaan denken dat wij ook de fiets gepakt zouden hebben, zelfs met de auto was al een hele klus. Niet vanwege de lengte van de klim, of het stijgingspercentage maar vooral vanwege de vele fietsers die je moet inhalen. Soms slingeren ze zo over de weg dat je bang bent dat ze aan de andere kant van de weg het ravijn in kukelen.

Wel heel erg veel respect gekregen voor al die fietsers, de jongste zal 10 jaar geweest zijn, de oudste misschien wel 70. We hebben een vrouw zien lopen met nog meer dan 5 km. te gaan, later zagen we haar vlak onder de top, nog steeds lopend! Wat een berg en wat moet je zwoegen om je pedaal ook maar één keer rond te krijgen.

Boven aangekomen werden we verrast door een aantal Alpaca's, schapen en koeien die te pas en te onpas het wegdek op schieten, naar de overkant willen lopen of gewoon op de weg gaan liggen. En nog beledigd kijken als je er langs wilt. Ze denken zeker dat de weg van hun is!!!

Net over de top zijn we boterhammetje gaan eten met een bakkie pleur, onszelf oppeppen voor een heuse Pyreneeën wandeling. Over zo'n smal bergpad naar de andere kant van de berg lopen. Omhoog, omlaag en genietend van uitzicht, diepte, vogels en hanggliders ...

Voldaan gaan we weer terug in de auto om de afdaling aan te gaan, lekker wat drinken en vervolgens lekker tapas eten .... morgen gaan we immers weer naar Spanje! Weg uit deze schimmels....

Hoog, hoger ....

Wat een vreselijk appartement hebben we hier. Gelukkig maar voor drie nachten waarvan we er inmiddels eén achter de rug hebben. Ik kan op de wc zitten, maar dan wel met een been in mijn nek en mijn andere been onder mijn eerste been door, en dan moet ik oppassen dat ik bij het vegen niet mijn hoofd tegen de kachel stoot. Bij het douchen moeten we door de knieen omdat de douchekop niet blijft hangen, maar als je door je knieen gaat, kom je met je billen tegen de schimmelmuur en van schrik stoot je dan je hoofd tegen de kraan waardoor het water heet wordt. Omdat je ook daar van schrikt spring je naar voren, juist ja tegen de andere schimmelmuur aan .... affijn nu hebben jullie een goed beeld van ons ochtendritueel in het Franse gedeelte van de Pyreneeën.

We zijn eerst naar de boulangerie geweest om verse broodjes te halen ... hmmm lekker joh! verse croissants, stokbrood ... heel anders (lees lekkerderder) as bij ons! Daarna even naar de supermarkt om vers wc-papier te halen. De keukenrol is daar nu eenmaal niet voor bedoeld :-). Uiteindelijk een prachtige rit gemaakt naar het National Parc de Pyreneeën. Bergen, watervallen, s-bochten, hoogteverschillen, alles wat je maar kunt bedenken hebben we gezien. Aan het einde van de rit met de gondel en stoeltjeslift naar een hoogte van 2.285 meter. Prachtig uitzicht over de Pyreneeën in de buurt en uitzicht op de bestemming van morgen, maar daarover morgen meer... Anders had ik het nu moeten vertellen maar dan heb ik morgen niets meer te vertellen.... snap je?

Het gebied waar we nu waren is eigenlijk een ski gebied waar in de zomer wordt gemountainbiked en gewandeld. Wij zijn er ook geweest, om te kijken en om een lekker uit de hoogte een bakkie pleur te drinken .... Zo mooi, zo rustgevend .... heerlijk .... onze pretoogjes gaan zo lekker dromen ove de dag van morgen.....