Onze rondreis door Andalusië!

Thee uit Ceylon

Gisteren hebben we genoten van onze vrije dag. Allereerst zijn we 's-ochtends door de stad gelopen, de markt bezocht waar ze kleding, specerijen en andere waar verkopen. Net als in andere landen lijkt dit een enorme bende, chaotisch en verkopen ze alles wat je maar kunt bedenken. Ook hier slachten ze de kippen live waar je bij bent gezien de bloedspetters aan het plafond.

Na een korte lunch bij een lokaal restaurantje hebben we ons leven gewaagd, we hebben samen met een aantal andere reisgenoten 4 tuktuk's gehuurd. Allereerst naar de top van een berg om van het uitzicht te genieten, daarna naar een andere berg om van het uitzicht van de andere kant te genieten. Op deze tweede berg stond ook een boeddha die over de stad Kandy uitkijkt en over de inwoners (en haar toeristen) waakt. De reis in de tuktuk was echter een rit vol doodsangsten. Zo'n klein zeer wendbaar brommertje slingert zich echt overal tussen door, snijdt af haalt in terwijl er bussen als tegenliggers aankomen en wat al niet meer. Sylvia zag groen en ik zag geel na de rit en onze broek zat vol met diverse kleuren...... Overigens heeft zo'n brommertje het ook heel zwaar gehad zo tegen de berg op .... Onze chauffeur slingerde van links naar rechts over de weg omdat het 2-tak motortje het anders niet kon trekken de berg op. Voor de goede orde .... Zo zwaar zijn wij dus ook weer niet .... Een andere tuktuk was meerdere keren uitgevallen omdat hij het met 2 personen niet meer trok, die van ons uiteindelijk wel. Voor de prijs hoef je zo'n dodemansrit overigens niet te laten. Voor slechts een paar euro pp ben je zo een paar uur zoet.

's-Middags hadden we de massage die zeker de moeite waard was. We werden om 16.30 uur opgehaald met een busje en ergens naar een achterafhuisje gebracht.

We hadden geen keuze gemaakt of we door een man of een vrouw gemasseerd wilden worden. Sylvia kreeg een vrouw en ik een man toegewezen. Vervolgens moesten we ons uitkleden en op een tafel gaan liggen. Van hygiene hadden ze nog nooit gehoord .... Je glibberde zowat weer van de tafel af ... vervolgens ging het beginnen ... eerst je hoofd en nek ..... daarna je oren ... brrrrrrr ik kreeg drie cm dik kippenvel op mijn hele lichaam. Vervolgens de achterkant van je lichaam ..... volgens mij gebruiken ze een liter olie per lichaam want je glibberde als een aal. Aan het einde begon hij ferme klappen te geven, zo van die klappen waarvoor je iemand normaal gesproken een kopje kleiner zou maken .... Ook dat gefriemel onder je voeten moet je maar tegen bestand zijn ... toen ik onder handen werd genomen kreeg Sylvia de slappe lach .... Beseffend dat ze zelf even later hetzelfde lot zou moeten ondergaan.... Hahah. Na de massage werden we in een kist gelegd .... Ik was even bang dat we levend werden begraven maar het bleek een stoomkist te zijn. Alles behalve je hoofd lag in de kist. De rest werd gestoomd op 150 graden .... Normaal gesproken goed voor een lekker mals stukje vlees op je bord. Na afloop had je de gelegenheid tot douchen ... niet dat het hielp want je lichaam was zo verschrikkelijk vet van de olie .... Twee dagen later nog steeds van...

Affijn, na een heerlijke massage en een daaropvolgende goede nachtrust zijn we weer klaar voor de volgende etappe. Op naar het hoogste punt van deze reis. Een tocht door de bergen door theeplantages. Na ruim een uur stoppen we ff voor een fotostop. Er komt vanuit de theeplantage gelijk een takkewijf omhoog gerend (een vrouw met een bos takken op haar hoofd terwijl ik dacht dat het een bos hout voor de deur was maar ik heb stiekem gekeken .. die had ze niet). Uiteraard heeft Sylvia haar gelijk vastgelegd op de allesonthullende plaat en die kunnen jullie zien via Picasa. Jullie begrijpen wel dat ze na de foto haar hand ophield om een fooi te ontvangen.... Ze wist van zichzelf dat ze een fotomodel was ... maar dan anders dan één die wij gewend zijn.

Weer even later hebben we een theefabriek van binnen bekeken. Binnen 24 uur nadat de blaadjes van de theeplanten zijn geplukt is er thee van gemaakt. Allemaal natuurlijke processen, geen enkele chemische toevoeging oid. Achtereenvolgens gaat het om drogen, breken en naar grootte verdelen in bakken. Na de uitleg in de fabriek hebben we een lekker thee gedronken met een overheerlijke chocoladetaart.

In de middag hebben we heerlijk gegeten bij een idyllisch restaurantje met een prachtig uitzicht op een waterval. In de middag reizen we weer verder omhoog, Prachtige uitzichten hebben we gezien, enorm diepe ravijnen en prachtige vergezichten. Op 1900 meter hoogte hebben we ff een korte stop gemaakt ... de Sri Lankanen liepen daar met jassen aan, mutsen op e.d. het was daar nog steeds dik 20 graden. Sneeuw hebben ze daar nog nooit gezien maar ze waren er wel op voorbereid .... Rare jongens die Sri Lankanen. We kwamen ook nog een Indisch gezin tegen die perse met ons op de foto wilde. Uiteraard hebben we daar ook geld voor gevraagd dat doen ze bij ons immers ook.

In de late middag zijn we weer afgedaald naar 1200 meter, onze rustplaats voor de nacht. 's-Avonds hebben we met z'n alle Karaoke gedaan ... enorm veel lol gehad en ook Sri Lankaans gezongen. De Sri Lankanen waren zeer enthousiast en hebben ons van alle kanten gefilmd.