De Tsunami

Vandaag onze laatste excursie op onze laatste dag in Sri Lanka. Om 08.30 uur staan er 3 VW-busjes voor ons klaar om ons op te halen. We gaan eerst naar een rivier hier in de buurt om vanaf de waterkant van al het moois hier te genieten. Tot op heden hebben we dat nl. alleen maar vanaf de weg gedaan. Ik kan jullie zeggen dat het werkelijk een prachtig land is ... zowel vanaf de weg maar zeker ook vanaf het water. Ook op deze reis hebben we kennis gemaakt met de watervaraan die rustig om onze boot heen zwom en rustig aan het kijken was of er een lekker hapje aan boord was. Dat was er wel maar dat wisten wij wel en hij niet .... Vandaar dat hij op enig moment maar de aftocht blies ... konden wij ons weer concentreren op het landschap.

Stukje door de rivier, stukje over het meer en een stukje door de mangroven .... Woorden schieten ons tekort om het e.e.a. te beschrijven .... Ik probeer het dan ook maar niet aan laat dit aan jullie fantasie over. Tussendoor nog even een stop gemaakt bij een boer. Hij heeft laten zien hoe je van een kaneelboom kaneelstokjes maakt (lijkt me logisch trouwens want van een sinaasappelboom maak je ook geen olijven) en van een palmboom touw en een dak voor op je huis. Natuurlijk is het klimaat er hier voor maar wat doen wij toch moeilijk allemaal ...... zucht.

Op de weg terug zijn we nog langs de plek gereden (en hebben er even stil gestaan) waar de Tsunami de trein volledig heeft weg gevaagd (is in Nederland uitgebreid in het nieuws geweest). Hier hebben ze een herdenkingsmonument neergezet die wij dus bezocht hebben. Nog even een weetje op de laatste dag ..... In de trein zijn 1.270 doden gevallen, in heel Sri Lanka 50.000 doden en nog steeds zijn er 10.000 vermisten. Van deze vermisten verwachten ze overigens niet dat ze nog terug gevonden worden.... J .... Het is overigens best wel indrukwekkend als je langs die plaatsen rijdt ... zoals al eerder gezegd, je ziet halve huizen staan waarvan je weet dat ze door de Tsunami zijn weggevaagd, je ziet de zee op 19 meter afstand ........ heel bizar eigenlijk.

Als allerlaatste hebben we nog even de Lenie 't Hart van Sri Lanka gespeeld, we hebben een schildpad die was opgenomen omdat hij verzwakt was weer terug de zee ingestuurd. Nou het zijn echt stoffels hoor .... Het duurt ff voor hij de zee inging ... twee flappen lopen en weer ff rusten, drie flappen lopen en weer ff rusten ...... uiteindelijk werd hij onder een luid applaus meegezogen door de golven van de Indische Oceaan.

In de middag hebben we nog ff wat gerelaxt, wat gezwommen, gelezen en dat soort dingen. O ja, bij de plaatselijke pizzaboer ook nog ff een pizza gegeten ..... je moet wat doen om de tijd te doden J. Daarna het afscheidsdiner met de groep en het wachten kan beginnen. Vanavond om 23.00 uur komt de bus ons halen. Ruim 3,5 uur in de bus, dan 3 uur wachten op vliegveld en dan om 05.30 uur de lucht in. Zal weer een hele zit worden ....

judith

Hoop dat de terug reis allemaal goed is verlopen en dat jullie weer veilig in Nederland zijn,jullie treffen het met het weer,de laatste week van jullie vakantie thuis wordt mooi weer. Weet in ieder geval dat jullie een fantastische vakantie hebben gehad en dat je er lang kan van na genieten met al het moois dat jullie gezien hebben. Kussssssss

Au3

Errug leuk om jullie belevenissen te lezen! Volgens mij hebben jullie het erg naar jullie zin gehad!! Ik hoop dat jullie een goede terugreis hebben gehad.

Bedankt voor jullie leuke verhalen en tot snel.

X

Margot

Jeetje zijn jullie al weer thuis gaat snel allemaal. Wel leuk om op deze manier iedere keer ff bij te praten, bedankt voor jullie verhalen. Dikke x van Zanzibar