Onze rondreis door Andalusië!

Chiang Mai

Ook deze ochtend zien wij om 06.00 het licht maar er staat wel iets moois op het programma. Om 08.00 uur gaan we op weg om fijn een stukje te gaan rijden op een olifant. Omdat deze olifanten, volgens onze reisorganisatie, niet goed behandeld zouden worden mag deze olifantenrit niet via onze reisorganisatie geboekt worden. Wij gaan dus namens de PvdD op onderzoek uit en zullen verslag uitbrengen. Waarschijnlijk omdat deze excursie besmet is gaan er maar 8 mensen mee dus deze keer in een klein busje op pad.

Na een goed uurtje rijden bereiken we de olifantenfarm. Helaas regent het vrij stevig dus voordat we onze Dombo gaan we eerst poncho´s scoren. Gehuld in een rode poncho gaan we op onze Dombo af. Als we hem naderen staat hij al met z´n slurf te zwaaien en gretig lopen we op hem af. Het is ff vreemd om op zijn rug te gaan staan en dan te gaan zitten en zeker de eerste stappen moet je ff wennen. Het lijkt op paardrijden maar dan gaat alles wat langzamer. Na een klein stukje over de weg gaan we het regenwoud in. Wat een prachtige omgeving is het hier toch, zeker als je alles via de rug van een olifant mag zien. De bergen zijn gedeeltelijk in de wolken gehuld maar daardoor komt de omgeving nog mooier tot zijn recht.

Onze chauffeur is in een goede bui en loopt alles te herhalen wat we zeggen. Rare kerel trouwens, als we een spin of een rund zien dan gaat hij iets over bbq zingen. Als wij zeggen dat iets mooi is gaat hij mooi, mooi in Holland zingen .... Volgens mij gaat hij iets te veel met olifanten om.....

Na een half uurtje wordt het gelukkig weer droog en kunnen we nog beter genieten. We hebben een trosje bananen en hout voor hem die hij met zijn slurf komt aanpakken, hap slik weg .... Over goed kauwen heeft hij nog nooit gehoord. Volgens ons werkt zijn spijsvertering best wel snel want nog geen twee seconden later hoorden we iets vreemds .... Plof, splats, pffftttt, .... Oww ja hoor, staart omhoog en wat mooie bergen achterlaten. Gelukkig riekte hij niet!.

Na een uurtje is het al weer voorbij, we geven hem nog ff een knuffel en we gaan onderweg naar onze volgende activiteit, raften op een bamboevlot. Het klinkt ruiger dan het is hoor, we drijven stroomafwaarts maar wel door de prachtige natuur. Het is heel stil en op die manier kan je heerlijk genieten... dit is vakantie .... Hier werk je het hele jaar voor.

Ook deze rit duurde een klein uurtje en het waren de twee mooiste uurtjes van de vakantie. Maar ja, aan alles komt een eind dus we gaan na een lekker bakkie terug naar de groep die zich inmiddels verzameld heeft voor de lunch bij een orchideeën en vlindertuin. Dit is weer een klein tegenvallertje, thuis hebben we meer orchideeën en buiten de tuin zie meer vlinders dan binnen de tuin. Na de lunch gaan we naar één van de mooiste tempels van Thailand, de Doi Suthep tempel, prachtig gelegen in de bergen gelegen op zo´n 1.000 meter hoogte met een prachtig uitzicht over de stad Chiang Mai. Deze is te bereiken d.m.v. een trap van naar zeggen 306 treden. Ik kwam maar aan 304 treden maar ik had geen zin om het opnieuw te tellen. Even kwam het Sri Lanka gevoel weer terug ... voor onze vaste lezers ... toen beklommen we de Leeuwenberg met ruim 1.200 treden. Gelukkig zijn we goed getraind en draaien we onze hand hier niet meer voor om.

Het verhaal van deze tempel is dat men de relikwieen in een kist had gestopt en op een witte olifant heeft gebonden. Vervolgens heeft men de olifant vrijgelaten en is deze naar deze berg gelopen. Eenmaal boven gekomen is deze olifant dood neer gevallen, toen bedacht men dat dit een goede plaats was om een tempel te bouwen, tja je moet wat verzinnen ... ze hadden ook een aap een pijltje kunnen laten gooien naar een landkaart. In deze tempel kan je natuurlijk weer van alles doen, je laten zegenen, je geluksgetal laten bepalen en je tot Boeddha bekeren. Voor alles moet je natuurlijk betalen want Boeddha vreet (net als overigens de kerken in Nederland) geld, heel veel geld. Maar ja, zoals we inmiddels wel weten zijn geloof, macht (geld) heel vaak aanleiding voor oorlogen en andersoortige conflicten.

In de avond hebben we vrij en gaan we naar de PizzaHut om eens lekker een pizza te gaan nuttigen. Is weer eens wat anders als rijst. Morgen is ook de laatste dag van het actieve programma, het uitslapen lonkt dus al ..... maarrrrr morgen hebben we nog wel een heel bijzondere dag en vooral lange nacht te gaan.

Laughing

Thomas.

Hi Syl en Wout, nog bedankt voor jullie verjaardagsgroeten aan Joyce. We hebben gisteren (toen werd ze 50) heerlijk de hele dag in de sauna van Thermea 2000 gelegen. Heerlijk! Heb het heel erg druk maar toch ff jullie verhalen gelezen. Volens mij zijn de 3 landen Thailand, Laos en Birma. Ik ben er ook geweest! Ik heb ook op de rug van zo'n olifant gezeten maar die was een beetje dol en dat was best eng. Lees wel wat minpuntjes in jullie verhalen maar nog ff en dan liggen jullie op prachtige tropische stranden! Ciao, Thomas.