Fietsen in Chiang Mai

Om 08.00 uur precies staan twee jeeps klaar om ons op te halen. Volgens mij rust er een vloek op deze vakantie want juist vandaag regent het pijpenstelen..... en wij gaan fietsen. We hebben wat twijfels of we wel zullen gaan, maar ja als we niet gaan komen we hier niet meer terug en dan missen we wat. In Bangkok ging het fietsen ook al niet door dus nu we gaan er voor. We kunnen alleen maar nat worden en daar smelten we niet van. Na een half uurtje kwamen we aan bij onze plek van vertrek. Een Nederlander die in Chiang Mai zijn eigen bedrijf aan het opzetten is (google: Little Village) heet ons welkom en legt uit wat de bedoeling is. Hij is overigens prachtige lodges aan het bouwen die volgend jaar klaar zijn. Wij komen er om te fietsen, het zijn in zeer goede staat verkerende mountain bikes. Omdat het regent krijgen we allemaal een regenjas, het ziet er ondanks het sombere weer zeer fleurig uit, je hebt gele, oranje, rode en groene jasjes. De Thai kijken hun ogen uit als zo´n bont gezelschap voorbij komt fietsen. En wat hebben wij er geen spijt van dat we dit gedaan hebben. Wij zijn op verschrikkelijk mooie plekjes gekomen en hebben weer het e.e.a. geleerd over de groeicycli (raar woord) van rijst. Je kunt 1 tot 3 oogsten per jaar hebben, e.e.a. is afhankelijk van het klimaat. We weten nu alles van rijst en dan kijk je er toch anders tegen aan als het op je bord ligt. Het enige wat ik me later weer afvroeg is hoe je nou kleefrijst, gele rijst, droge rijst of basmati rijst krijgt. Misschien is dit een reden om een volgende keer terug te gaan naar Thailand.....

Het minimum loon per dag bedraagt wettelijk ongeveer 300 bath (= EUR 7,80), terwijl de arbeiders slechts 200 Bath krijgen. Het zijn bedragen waarvoor wij onze wekker nog niet eens zetten, laat staan dat we er uit komen en ook nog eens gaan werken. Ter vergelijk ..... in de supermarkt betaal je voor een biertje 30 tot 40 Bath, in het hotel 100 tot 200 Bath. Een hele dag werken voor 1 biertje ... dacht het niet he .....

Na ongeveer een uurtje fietsen kwamen we bij een houtfabriekje, daar maakten ze mooie dingen ... ooohhhh echt ongelofelijk. Ze hebben daar een enorm blok hout en maken uit 1 stuk een stoel, de achterkant is dan een olifantenkop, de oren van de stoel zijn de oren van een olifant. Zo'n stoel is niet te tillen (ik heb het geprobeerd en ging door mijn rug ...). Ongelofelijk wat die mensen allemaal met een hamer en een beitel kunnen maken ..... Helaas is dit een fabriek die uitsluitend in opdracht werkt. We kunnen hier dus niets kopen ... zucht!

Ook zijn we nog langs een school gefietst, de leerlingen hadden bij wijze van spreken nog nooit buitenlanders gezien en kwamen dus uit de klas om ons te bewonderen, wij naar de schoolbanken om hen te bewonderen .... Wie laat wie nu uit!!. Die kinderen waren zo aandoenlijk dat Syl en ik gelijk 's-Avonds hebben geprobeerd zo'n kindje te maken ..... maar laat ik daar niet verder over uitwijden .... Die kinderen krijgen les in twee talen (engels en thais) maar in de praktijk zullen ze het engels niet of nagenoeg niet leren. Slechts 10% v.d. leerlingen zal uiteindelijk engels kunnen spreken. Dan komen ze aardig op mijn niveau ... (camping engels). Ondertussen is het opgehouden met regenen en komt langzaam de zon door. Dat merk je gelijk ... werd je eerst nat van de regen, nu zijn we nat van het zweet .... M.a.w. nat word je toch dus ga gewoon fietsen als je in Thailand bent. Het is een unieke ervaring en je komt op plekken die anders aan je voorbijgaan.

Na 27 km gefietst te hebben lonkt er een lunch, Hans -de eigenaar- snapt hoe wij ons voelen na dagen met rijst en heeft voor eens een overheerlijke macaroni schotel gemaakt. Hij moet een aantal maal bijvullen omdat zijn macaroni gretig aftrek vindt....

Uiteindelijk zijn we om 13.00 uur terug in ons hotel, om 14.00 uur moeten we uitchecken omdat we de nachttrein naar Bangkok moeten halen. Dus snel ff douchen, koffer inpakken en wachten op het bussie....