Een dagje Tikal

Ook deze ochtend weer vroeg op .... Om 06.00 uur de wekker en om 08.00 uur het busje in. Maar er staat wel iets moois op het programma. Deze ochtend gaan we naar het mooiste en belangrijkste Mayacomplex van Centraal Amerika. Deze stad werd tot ca. 1.000 jaar geleden bewoond door de Maya's. Pas in 1848 werd deze stad herontdekt. De stad ligt voor een groot deel in de bossen/jungle van Guatemala. Hierdoor krijg je dus de mooie combinatie van een archeologische ontdekkingstocht in combinatie met een echte jungletocht. We hebben allerlei wilde dieren mogen zien ..... We waren nog maar net 10 minuten onderweg en kwamen wat apen tegen (Spider monkeys) ... Het waren wat snotapen .... Tenminste daar leek het op ..... Ter bescherming van hun territorium bestookten ze ons vanuit de boomtoppen met lekkere sappige flatsen poep. Je moest echt uitkijken waar je liep anders had je een flats in je nek .... Gelukkig hebben we het allemaal zonder flatsen overleefd een vervolgden we ons wandeling .... We zijn ook verschillende toekans tegengekomen ... Laag over ons heen vliegend en zichzelf wassend .... Zijn dus schone vogels .... Sylvia heeft zichzelf weer overstegen door een tarantella op haar hand te nemen .... We hebben hem eerst wakker gemaakt, uit z'n hol gekieteld en hem daarna op ons hand genomen .... Hij keek met toch pissig ..... Ook het Mayacomplex sprak ons enorm aan ... 70 meter hoge tempels met een prachtig uitzicht over het omringende oerwoud. Het behoort inmiddels ook tot het Unesco werelderfgoed .... Het enige nadeel van deze vier uur durende tocht was dat het verschrikkelijk warm was .... Na 100 meter kon je mijn shirt al uitwringend en na 200 meter ook de shirts van de anderen. .... Droog worden deed je niet meer .... De temperatuur viel overigens wel mee, slechts 31 graden maar de luchtvochtigheid .... Pffffff er was bijna een bad mee gevuld, zoveel vocht zijn we verloren. Aan het einde van deze zeer indrukwekkende tocht hadden we nog een guatemalese lunch, kippensoep, rijst met kip en guatemalese saus en een lekker chocoladetaartje na.... De krachten zijn weer aangevuld en we zijn klaar voor ons volgende avontuur..... In de middag hadden we eigenlijk vrij maar we hebben er voor gekozen om eens lekker tussen de boomtoppen heen te slingeren aan zo'n kabelbaan .... Wat een heerlijke bezigheid is dat zeg .... Met hoge snelheid, zo'n 50 meter boven de grond door en langs boomtoppen ..... I love iT ..... Sylvia vond het allemaal wat minder .... Die zat vooral naar de krakkemikkige constructie van de trappen en de plateaus te kijken ..... Tja dat heb je in deze landen ... Hier kennen ze nog geen arbo en andere controlerende instanties ...... Daar krijg je angst van waardoor je niet meer kunt genieten van waar het echt om gaat. Of zal het zo zijn dat ze zich bewust heeft aangesteld omdat ze dan een zgn. dubbelleven sprong kon doen, zat er zo'n lekkere Guatamaloot achter haar aan .... Moe maar zeer voldaan weer op weg naar ons hotel. 'S-avonds met de tuktuk naar het eilandje aan het meer om daar onze laatste guatamaleesche maaltijd te nuttigen ..... Het was weer heerlijk en zeer goedkoop. Een baco kost zo'n EUR 2,50 en dan heb je ook nog happy hoor..... Daarna met de taxi terug omdat tuktuks maar tot 20.00 uur mogen rijden ...... EUR 1,00 pp..... Daarna weer naars bedje toe .... Maar eerst nog een afzakkertje...... :-)