Terug naar Mexico

Vandaag gaan we terug naar Mexico. Dan doen we natuurlijk niet zonder mayatempel bezoek. Deze keer in Belize. We verlaten dus Guatemala, dit land heeft wel wat weg van het mooie Limburg, veel groen, veel heuvels en een gemoedelijke sfeer. Bij de grensovergang is het chaos, zoals je kunt verwachten in dit soort landen.... Veel mensen proberen wat geld te verdienen door tegen woekerkoersen geld te wisselen.... Peso's in Beliziaanse dollars, Guatemalees geld in US dollars etc ..... Ik heb het idee dat als je hier 100 euro wisselt, je na 3 keer niets meer over hebt .... Gelukkig waren wij voorbereid en hadden we genoeg geld bij ons om ons niet door deze woekerpraktijken te laten besodemieteren..... Misschien is dit nog iets voor Antoinette Herzenberg ...... Deze praktijken zijn erger dan de woekerpolis affaire bij ons ..... Afijn, de grens over ..... Niet nadat de bus door een insektengenoicide is overspoten ... Stel je voor dat je parkietengriep overbrengt ..... Weer een stempeltje in het paspoort .... Daarna snel weer in het ritme komen .... Op naar een kleinschalig tempelcomplex Xunantunich, hetgeen betekent stenen vrouw ...... Dat belooft weer want wat stenen hebben we eigenlijk al genoeg gezien .... We worden een beetje tempel en Maya moe..... Maar toch, eerst met een trekpont een rivieroversteken, in een kofferbak van een auto naar de ingang gebracht wordend en dan lopen in de verzengende hitte .... Het blijkt het ceremoniële centrum van de maya's geweest te zijn.... Ze kunnen me overigens alles wijs maken want alle mayatempels lijken wat mij betreft allemaal op elkaar .... Het complex is klein maar bevat toch 25 tempels en paleizen .... Het mooiste is de 40 meter hoge piramide El Castillo. Deze voor de verandering maar eens niet beklommen .... Ik was mijn zorgvuldig opgebouwde vocht al voor de klim kwijt .... En vocht tekort is het ergste wat er is .... Moet je dus zuinig op zijn. Volledig doorweekt komen we ruim twee uur later terug bij de bus .... Ff snel afkoelen en dan een Beliziaanse lunch nuttigen .... Kip met rijst en zwarte bonen ..... Een klein beetje Cuba deja vu..... De kip was wat droog en das niet handig als je al vochttekort hebt ..... Probeer een gortdroge kip maar eens weg te krijgen (behalve door uit te spugen dan .....) Afijn, na een uurtje goed kauwen trekken we weer verder ..... Sylvia zij dat het een prachtige rit was ..... Maar ik weet er weinig van ..... Heb eens heel goed de binnenkant van de ogen bekeken ..... Misschien toch eens naar de dokter ..... De binnenkant van mijn ogen was helemaal zwart .... Kan niet goed zijn toch ...... Eigenlijk voelen we ons een beetje belazerd ...... Het is een rondreis Mexico, guatemala en Belize maar Belize is eigenlijk niets meer dan een land waar we doorheen rijden ..... Jammer want van John hadden we nog een rastatip gekregen die ik graag had willen natrekken..... Na een lange en volgens Syl prachtige rit komen we bij de grens in Mexico. Hier krijgen we weer te maken met een staaltje bureaucratie ..... Eerst formulier invullen, dan paspoortcontrole, daarna alle bagage uit de bus en alles door de scan..... Als je alles door de scan is gegaan moet je op een knop drukken ..... Groen mag door en rood moet gecontroleerd worden ...... Iedereen kreeg groen .... Behalve .......... Syl ..... Zij moest de koffer openen en de douane moest alles zien ..... Pfffffff na ca. 2 uur grens oponthoud trekken we verder naar het grensplaatsje Chetumal .... Dit is zo'n beetje de enige plaats waar geen houten huizen zijn te vinden ...... In 1.800 nog wat heeft een grote brand bijna alle houten huizen verwoest ...... De houten huizen die het overleefd hebben zijn vervolgens in de jaren 60 gezwicht onder een orkaan. Alle herbouwde huizen zijn van steen ..... Dit geeft duidelijk een andere sfeer dan de andere steden tot nu ..... S'avonds gaan we met z'n allen naar de Italiaan, pizza eten en baco drinken ...... Het gaat er in als een stroopwafel met koffie .... Goed dus ..... Moe, vol en voldaan sluiten we onze luiken .... Morgen onze laatste Maya tempel en onze laatste reisdag ......