Chetumal - Playa de Punta

Tralalala ..... De laatste reisdag ....... Deze rondreis was misschien wel de zwaarste van de rondreizen .... Iedere dag opnieuw door naar een volgens plek ... Nooit een dagje rust en iedere dag uiterlijk 06.00 uur wakker ..... Maar goed .... Dit is de laatste reisdag en met de luierweek, het strand en andere geneugten in het vizier is deze dag nog wel te volbrengen ..... We gaan naar Tulum, deze geheel ommuurde mayastad herbergt diverse tempels die vroeger dienst deden als religieus centrum van de regio ..... Deze stad is gelegen aan het strand ...... Destijds was dit een heel belangrijk handelscentrum .... Alvorens we daar binnen gaan gaan we eerst even kijken naar een kleine ceremoniële opvoering .... 4 mannen klimmen in een paal en laten zich met een touw om hun middel al draaiend naar beneden vallen ...... Vanwege de Maya kennis die we inmiddels hebben weten we al dat dit in 13 rondjes zal gebeuren ... En ja hoor ... Na precies 13 rondjes zetten ze voetjes weer op de vloer. Sylvia beleefde nog wat hachelijke momenten .... Sylvia zat op een bankje te kijken naar de ceremonie toen ze plots boos werd aangekeken ..... Ze zat op iemands plek ..... Een leguaan van een kleine meter liep langzaam op haar af ...... Steeds met zij tongetje uit zijn bek .... Stapje voor stapje kwam hij dichterbij ..... Ieder stapje die de leguaan zette was voor Sylvia reden om ook een stapje te zetten, maar dan de andere kant op ..... Uiteindelijk kwam de leguaan uit de mouw ..... Sylvia zat op het bankje ... Het bankje was voor de leguaan de opstap naar een boom waarin hij wilde gaan zitten ..... Uiteindelijk is de rust weer gekeerd en zijn we met een treintje (net zo iets als in hoek van Holland) naar de allerlaatste tempel gegaan ..... De tempels liggen op 12 meter boven zeespiegel, waardoor je een heel erg mooi uitzicht hebt over de Caribische zee. Naar het inhoudelijke gedeelte heb ik niet meer geluisterd ...... Ik kon vroeger op school ook nooit al te lang mijn aandacht bij 1 onderwerp houden ..... Dus maar een beetje kattenkwaad lopen uithalen ..... Mensen in de weg lopen, tong uitsteken naar kleine kinderen, met water spetteren .... Etc etc..... Ik wilde nog maar 1 ding ..... Zon, strand, zee en mojito / Cuba Libre ...... We gaan op weg ...... Yes, yes, yes .......