Onze rondreis door Andalusië!

Snorkelen

Vandaag nog een laatste actieve dag voordat we weer naar huis gaan. Om 07.30 uur worden we opgehaald om naar cenotes te gaan kijken, dit zijn zoetwatergrotten die vaak door Maya's werden gebruikt om zich te wassen en om ceremonies uit te voeren. Dat gaan wij niet doen, wij gaan daar snorkelen in een buiten en een binnen cenote en kijken ons ogen uit naar de onderwaterwereld. Hoe mooi zonlicht door het heldere water kan schijnen en hoe mooi onderwaterplanten en visjes er kunnen zijn. Het water is ijskoud .... De reisleider vroeg vooraf wie er zwanger was en wie er last had van zijn/haar hart ... Dat bleek niemand te zijn maar toen we eenmaal in het water gingen had ineens iedereen last van het hart .... Brrrr..wat was dat koud!!! Maar goed, is ook wel eens lekker na al die hitte. Na de zeer indrukwekkende cenotes kregen we wat te drinken en een snack te eten.... Op naar het hoogtepunt van de dag. In zee zwemmen met reuze schildpadden ...... Eerst wat instructies, flippers en snorkel mee en op naar het strand. Op zo'n 100 meter uit de kust ligt het twee na grootste rif van de wereld. Even dachten we dat we in een aquarium terecht waren gekomen. Veel prachtig gekleurde visjes en prachtig mooi koraal. Op enig moment kwamen er inderdaad schildpadden voorbij zwemmen, ongeveer 1 meter groot en naar schatting zo'n 50 jaar oud ..... Prachtig gezicht natuurlijk. Maar wat er verder nog allemaal voorbij kwam een pijlstaartrog..Wowwwww een barracuda van ruim 1 meter. En iets verder in de zee in het prachtige gekleurde koraal zagen we inktvissen, zeesterren en talloze andere indrukwekkende (Nemo) vissen waarvan ik de naam niet weet. Vol enthousiasme kwamen we weer terug uit de zee, enigszins verbrand door de zon maar dat is niet erg want we hebben er echt heel veel moois voor terug gekregen... Gaan we zeker vaker doen dat snorkelen. Nemo berg je maar vast want wij komen er aan :-)

judith

Wow wat een fantastische ervaring moet dat geweest zijn dat snorkelen. Ik heb het ook nog nooit gedaan!

Sjonnie

Inktvis gelijk aan de speer prikken en dan op de bbq!!!! Met uiteraard een baco erbij ????

Miranda

Ik vind het schitterend om te zien, maar dan op documentaire 's

Au3

Zo, ik ben weer helemaal bij... Had toch aardig wat verhaaltjes te lezen na een weekje afwezigheid. Jammer dat het al afgelopen is (voor jullie natuurlijk, maar voor ons lezers ook)!

Volgens mij hebben jullie genoten!

Leuk dat ik weer mee mocht reizen, maar ik blijf het toch liever zelf doen als ik lees hoe vroeg jullie steeds op moeten staan ;-)

X