Onze rondreis door Andalusië!

Graceland

Als je ooit in Memphis bent, moet je naar Graceland. Dus togen wij vanochtend om 10.00 uur richting Graceland. Hoewel wij niet precies voor ogen hadden wat we moesten verwachten, had we toch een bepaalde spanning over ons.. Het is immers de grootste artiest aller tijden. De TomTom hadden we ingesteld op Elvis Presley blvd en een klein kwartiertje laten kwamen we daar aan. We stonden even raar te kijken want vanaf de parkeerplaats zag je veel van Elvis maar geen landgoed dat Elvis waardig was.

Wij naar binnen, kaartjes kopen en toen werd het al snel duidelijk. Graceland was aan de overkant van de weg en we werden daar behangen met I-pad en koptelefoon heen gebracht met een bus. We werden voor de deur afgezet en er werd opengedaan door ..... Iemand die er werkt. Vanaf het moment dat je binnenkomt wordt je gegrepen door de magie ... Je komt in de huiskamer, keuken, slaapkamer van pa/ma Presley en alles is nog precies in dezelfde staat als toen hij 38 jaar geleden zijn laatste adem uitblies. Hoewel het een landhuis is is het enerzijds heel simpel, en anderzijds ook wel kitcherig ingericht. Er was een tv-kamer met 3 tv’s omdat Elvis had gehoord dat de president ook 3 tv’s had, er was een pool biljart kamer met gordijnen aan de muur en plafond waar 3 mensen 6 dagen mee bezig zijn geweest om het zo te maken, etc etc.

Zo zijn we van huis naar garage naar paardenstallen gelopen. Onderweg steeds foto’s en herinneringen aan The King. Al zijn trofeeën, gouden platen, maar ook pakken die hij aan had bij optredens waren uitgestald. Op enig moment kom je bij een piano waar hij ’s-Middags zijn twee laatste songs had gemaakt. Wetende dat hij daarna daar nooit meer zou komen omdat hij met de neus omhoog het huis werd uitgebracht geef je dat een vreemd gevoel.

We hebben verder ook nog zijn wagenpark gezien, zijn vliegtuigen, filmpjes, zowel privé als de bekende en alles maakt indruk. Wat verder ook nog enorme indruk heeft gemaakt is dat hij zo begaan was met iedereen. Hij deed veel aan goede doelen, maar als je hem toevallig tegen kwam, tegen hem zei dat je een tegenvaller had gehad, dan schreef hij zo een check voor je uit. Zo heeft hij vele mensen een handje geholpen. Zijn succes kwam door de mensen, dan moest hij de mensen er ook iets voor teruggeven. Hij was inmiddels de rijkste Amerikaan dus het kon wel lijden....

We sloten af bij het graf, en dat is en blijft indrukwekkend. Wetende dat The King onder die steen ligt geeft ook weer een bepaald gevoel. Zeer indrukwekkend allemaal. Dus .... als je in de gelegenheid bent, ruim wat tijd in voor een bezoek aan Graceland. De Tour zou 1,5 / 2 uur duren maar wij hebben er uiteindelijk 4 uur over gedaan. Dat zegt genoeg denk ik. Ook hebben we zo’n 150 foto’s.

Om de indrukken te verwerken wilden we even wat gaan drinken. Hebben we een mooie trendy kroeg voor uitgezocht. Van die oude Amerikaanse bankjes, pooltafels en gokkasten maken het af. Het enige vervelende is dat de oberin misschien wel 10 keer is komen vragen of alles okay met ons is, en wij beide steeds de duim omhoog staken.

Bijgekomen van de indrukken zijn we eerst kriskras door Memphis gaan rijden om te zien wat we tegen komen. Ook wel eens leuk hoor. Het football stadion van de Memphis Tigers, een dubbeldeks goederentrein ( 2 containers op elkaar), de Mississippi en typische Amerikaanse woonwijken.

Uiteindelijk naar Beale street, het uitgaanscentrum van Memphis, het is geen grote straat, misschien 100 a 150 meter maar wel weer vele restaurants/ bars met altijd live muziek. We wilden bij BB-Kings Blues Club wat gaan drinken en dat hebben we ook gedaan. Voor de oplettende lezers .... Ja al weer BB-Kings Blues Club want die heb je zowel in Nashville als in Memphis. Nu lag de nadruk echt op de blues, wat een goede band speelde daar. We zijn er gelijk maar blijven eten en nog maar wat drinken. Moe en vol met waanzinnige indrukken togen we weer huiswaarts. We hebben tijd nodig om dit te verwerken......

Judith

Wow wat een verhaal, lijkt mij toch ook wel geweldig daar zeg! Fijn dat jullie zo genieten en heerlijk om jullie verhalen te lezen. Braaf iedere ochtend.

Corina

Geweldig he Graceland ... Het heeft op ons ook zoveel indruk gemaakt en ik wil er ooit nog ern keer naar terug.