Onze rondreis door Andalusië!

Nog steeds New York

Iedereen herinnert zich wel waar hij/zij was op 9/11. Bij iedereen staan de beelden nog op het netvlies gegraveerd en iedereen krijgt bij het zien van bepaalde beelden weer de koude rillingen. Als je naar het 9/11-museum gaat, beleef je het weer van vooraf aan opnieuw. Wij hebben gelopen op de plek waar eerst twee torens stonden. Als je de Amerikanen iets moet nageven is het dat ze als geen ander kunnen herdenken. Op 23 meter onder de grond nemen de Amerikanen je weer mee naar 11-09-2001. Foto’s, filmpjes, verhalen, geluidsopnamen maar ook vliegtuigonderdelen, het enige heel gebleven raam van beide torens en niet te vergeten, de namen van alle slachtoffers. Aan alles wordt met respect aandacht geschonken. Je loopt 2,5 uur rond met kippenvel en als je niet uitkijkt ook met tranen in je ogen…. Wat indrukwekkend!!!!! Na afloop maar even een sterke bak koffie genomen om wederom alles te verwerken.

Na afloop zijn we lopend naar de haven gegaan, we wilden een boottochtje doen rondom Manhattan en naar het Vrijheidsbeeld, super toeristisch (met veel te veel op een boot) maar tegelijkertijd een must voor iedereen die voor het eerst New York aandoet. Je wilt er tussen lopen, het zien zoals je het op tv ziet en het beleven. En dat lukt, gemakkelijk, alsof je er al jaren rondloopt. Het is natuurlijk geen Rotterdam maar ik denk dat ik hier wel zou kunnen wennen.

Ook het verplaatsen via de metro is een attractie op zich. Ook weer net of je een filmset inloopt en op het verkeerde station bent uitgestapt. Muzikanten, zwervers, toeristen en New Yorkers zelf ….. alles kom je tegen …. Gelukkig geen moordenaars of ander getijsem zoals in de films …. Ik had trouwens niet gedacht dat de Amerikanen zo behulpzaam zouden zijn.

Als afsluiting van dag 2 hadden we een bezoekje aan de Empire State Building bedacht. Onbewust moet je toch weer terugdenken aan de ochtend. Je ziet nu alleen de nieuwe freedom tower ipv de 2 wtc torens. Je kijkt de diepte in en bedenkt wat de mensen gedacht moeten hebben die uit de wtc toren gesprongen zijn om de hitte van de brand er ontlopen….

Al met al weer een zeer interessante dag, veel indrukken en weer wat enthousiaster over New York. Morgen gaan we met de auto naar de roots van Woodstock. Iets totaal anders maar ook iets waar we echt naar hebben uitgekeken ….

Erwin & Renée

Mooie avonturen weer! Cubaanse vrinden van ons. We kijken uit naar de volgende reportages van de komende dagen.

Grts. Renée & Erwin

sera

Ja triest he Sylvia en Wout, ik had het toen ik (heel lang geleden) naar het Anne Frankhuis was geweest. Kwam er ook huilend uit en ben toen maar met m'n dochter ook een boottripje door de grachten gaan maken. Veel plezier nog jullie he. xxxxx

Au3

Idd super indrukwekkend. Wij hebben toen met een gids gelopen met 'mooie' verhalen... Je loopt de hele tijd met kippenvel!
Het is wel grappig dat mij ook echt opviel hoe behulpzaam de New Yorkers zijn, sta je met een kaart je weg te zoeken is er minstens 1 local die vraagt of hij je kan helpen. Jullie verhalen zijn herkenbaar.
Geniet na de drukte van New York van de rest van jullie reis.
X