Onze rondreis door Andalusië!

op naar Trump-DC

Vandaag een lange rit voor de boeg, de langste rit van deze vakantie, ca. 350 mijl en dat is ongeveer 500 a 550 km. Ook de stop valt wat ongunstig want die is na ruim 400 km. Dus eerst maar ff langs de Starbucks om lekkere koffie te drinken. Ik moet tenslotte lang wakker blijven.

Het wegdek is bergachtig al kan je van echte bergen niet spreken, we gaan van 500 naar 2.500 feet, dat is zo’n 150 tot 800 meter hoogte en weer terug naar 500 feet. Het is weer een prachtige weg die ons vanuit Pennsylvania en Maryland in Virginia brengt. Deze keer geen dode beesten langs de weg, dat scheelt echt van staat tot staat.

Wel werden we lange tijd achtervolgt door een vrachtwagen. Vrachtwagens hebben hier bijna nooit een snelheidslimiet. Dat betekent dat jij soms 120 km per uur rijdt, je ingehaald kunt worden door een vrachtwagen die doodleuk 130 km rijdt. Deze vrachtwagen heeft ons wel 50 mijl achtervolgt voordat we hem kwijt waren. Wij zagen geen chauffeur zitten vanwege de geblindeerde ramen. Iedere keer bergop raakte ik hem kwijt, bergaf kwam hij weer terug tot aan mijn bumper. Hij wilde niet inhalen als ik zachter ging rijden….. was dit het volgende hoofdstuk van de nieuwe Stephen King?

Om er zeker van te zijn dat we hem kwijt raakten zijn we maar een tussenstop gaan houden….

In de middag bereikten we onze tussenstop, het wereldberoemde Gettysburg. Ik hoor jullie denken, ja ja… wereldberoemd. Nou dat is het zeker. Hier heeft nl. een zeer belangrijke veldslag in de Amerikaanse burgeroorlog plaatsgevonden. Zo bepalend dat hier uiteindelijk bepaald is wie de oorlog zou gaan winnen. Het noorden, de unions, die voor vrij verkeer en vrije wil van de werknemers is en het zuiden (confederaties), die juist vormde gedwongen kant (slavernij) vochten. Als het hier in 1863 anders was afgelopen hadden we nu misschien nog slaven gehad.

Ook geeft dit museum nogmaals de waanzin van de oorlog aan. Je stond op zo’n 100 meter tegenover elkaar en beschoot elkaar eerst met kanonnen, daarna ging je met geweren op elkaar schieten en tot slot ging een van de twee troepen lopend naar de ander om hen te veroveren. Er zijn vele tien-/ honderd duizenden om het leven gekomen in deze oorlogsjaren. Het heeft trouwens heel veel weg van stratego.

Nog even de vraag van de dag. Wij hebben het vandaag geleerd, voor zover wij het. Of niet wisten, dus nu de vraag aan jullie. Wie was de 1e president en op hoeveel staat de teller nu?

Na dus weer een leerzame middag het laatste stukje rijden door echt een heel ander landschap. Veel maisvelden met mooie vergezichten. Uiteindelijk kwamen we in een file in Washington. We zijn lekker decadent over de priority lane gereden. Dat betekent dat je voor zo’n $ 15.00 langs de file mag rijden en dus wel lekker kunt doorrijden.

Miranda

Eerst was Washington, en we hebben nu pip nummer 45.
Wat heb ik gewonnen, de vitrine kast ???
Heerlijk om jullie verhalen te lezen ?

sera

Zeg globetrotters, we zitten natuurlijk niet op school he. En daarbij had ik niet(s) veel op met aardrijkskunde eng geschiedenis. Dus hoppa.........andere vraag graag.