Onze rondreis door Andalusië!

Nogmaals Washington

Vandaag staat in het teken van de dood, geen lekker onderwerp als je op vakantie bent, maar wel iets om even bij stil te staan. Ik kom er zo op terug. Allereerst natuurlijk even terugkomen op de vraag van gisteren. De 1e was inderdaad George Washington en vooralsnog is de laatste nummer 45, Donald Trump. Ten tijde van de burgeroorlog was Abraham Lincoln de president en voor zover wij kunnen nagaan heeft Abraham toch wel het meeste aanzien hier, waarschijnlijk omdat onder zijn gezag de Amerikaanse burgeroorlog een beslissende wending kreeg, Of zou het komen omdat hij weet waar we de mosterd moeten halen….. Miranda gaat in ieder geval door voor de vitrinekast …..

Vanochtend in de auto om naar een begraafplaats te gaan. Wij hebben hier geen bekenden liggen maar toch gaan we even op bezoek. De iedereen wel bekende John F Kennedy ligt hier nl. te rusten. Samen met zijn vrouw Onassis, twee kinderen en nog ruim 400.000 anderen. John lag er wat onrustig bij, was uit zijn bol gegaan denk ik bij de inauguratie van ome Donald. Maar al die graven, netjes op een rij, tot waar je maar kijkt. Heuvel op heuvel af, links, rechts, voor en achter ….. niet normaal zo veel. Ook het aantal bezoekers is niet normaal, auto’s en bussen rijden af en aan. Ik denk dat er wel zo’n 5.000 bezoekers waren. Overigens gaat het hier vooral om veteranen die in één of meer oorlog(en) heeft/hebben gediend, meestal liggen ze alleen, soms met hun vrouw. Wat wel opviel was hoe hoger de rang, hoe groter de grafsteen en hoe beter het uitzicht dat je hebt vanuit je ligplaats.

In de middag wilden we naar een rain forest. We kwamen er toen achter dat het wel erg ver rijden was, zo’n 40 uur. Nader onderzoek leerde ons dat het rain forest aan de westkust ligt in de staat Washington en niet in de plaats Washington.

In de middag zijn we nog langs het holocaust museum geweest. Toch eens kijken hoe de Amerikanen op WO II / nazi Duitsland terugkijken. De beelden van kampen, ome adolf als opruier en dergelijke die kennen we allemaal wel. Wat ons opviel was dat ze in Amerika zeggen dat de WO II op 8 mei 1945 is beëindigd terwijl wij het toch al een paar jaar op 5 mei vieren. Wij zijn zoals jullie wellicht weten al in verschillende historische plekken geweest. Omdat het deze keer vanuit een andere invalshoek werd belicht is het gelijk weer heel interessant. We mogen de geallieerden nog steeds heel dankbaar zijn….

Deze indrukken hebben we op een rooftop, in het zonnetje en onder het genot van een drankje verwerkt. Zo slecht hebben wij het echt niet hoor. 1945 is eigenlijk nog maar 72 jaar geleden

Miranda

Dank voor de vitrinekast ??
Maar jullie hebben waanzinnig mooie plekken bezocht, en heel veel kippenvel momentjes. Geniet nog van jullie laatste dagen xx

Judith

Nog heel even genieten daar?

sera

Geweldig dat jullie naar de begraafplaats Arlington zijn geweest. Ik hoor je er nog wel over Syl. Je hebt zeker wel foto's gemaakt he??!! Zal best wel jou kennende.
Ik was er toen voorbij gereden en m'n vriendin die in Washington woont, had me hier niets over verteld, veel later pas. Vond ik zo ontzettend jammer. Nou jut en jul, ik wens jullie nog een paar heerlijke dagen daar samen. xxxxxxx