Code rood

Tja wat moeten we hier van zeggen … we worden wakker met code geel, een waarschuwing voor hevige onweersbuien met zware wind….. het is ook bewolkt en er zijn zwarte wolken boven het eiland. Het weerhoudt ons er niet van om er op uit te trekken. We gaan gewoon naar Andros om een waterval te bezoeken. Hiervoor moeten we weer de bergen over.

Het bovenste stuk van de berg is zo’n 1000 met boven NRP, een stuk koeler dus. Het topje ligt in de wolken maar eenmaal boven gekomen zagen we echt geen hand voor ogen meer. Afgronden van honderden meters zonder vangrails en zo’n 2 tot 5 meter zicht. Haarspeldbocht na haarspeldbocht bocht, hier krijgt zelfs Max het even benauwd van hoor…..

Onderweg naar boven kwamen we nog berggeiten tegen, ze kijken je echt raar aan (of zeg je bijzonder). Alsof ze nog nooit een auto gezien hebben… als je ook maar de gedachte hebt om uit te stappen dan schieten ze de berg af. Maar wat ons daarboven op die berg overkwam…. Stak er ineens een shoarma eh schaap over, en dat met 2 tot 5 meter zicht ….. je zag de angst in de ogen van het schaap, voor zover je dat kon zien met 2 tot 5 meter zicht. Ik heb mijn pitabroodje maar even gelaten voor wat het is….. zo’n zielig schaap wil je toch niet in je pita…

Afijn, we waren onderweg naar de watervallen van Andros. Precies op het moment dat we auto uit gingen begon de zon te schijnen en werd het warm. Het was best een stukje lopen maar moe werd je er niet van…. Het gaat ook om het resultaat, vorig jaar de Niagara Falls en dan nu de Andros Falls. Uiteindelijk kwamen wij er en zelfs manneke pis had een grotere straal dan de Andros Falls. Wat een flop was dat….. maar wel een mooie wandeling ….

Op de terugweg nog maar even langs de grot, die hadden we eerder deze week immers gemist. Nu hebben we hem wel gevonden maar was het er zo druk dat we besloten hebben om onze tijd nuttiger te besteden en ergens wat te gaan eten. Daarna terug naar het hotel om nog ff aan het strand te liggen, code geel was wat ons betreft vervallen, de zon schijnt en de temperatuur is weer zo’n 25 graden.

’S-Avonds nog maar eens een hapje eten, bij de buren dat is een goed Grieks restaurantje. We zitten goed en wel en het begint te lichten, even later lichten en donderen. De Grieken kijken continu naar boven, maar ja het is donker dus zie je niet zoveel. Iedereen in het restaurant werd wel naar een veilig geacht tafeltje gedirigeerd. Wij ook naar een ander tafeltje. Zou het dan gaan regenen…. Het antwoord daarop is simpel … ja. Maar zo hard en zo veel, dat maak je zelfs in de tropen niet snel mee.

Guus Meewis bezong het al, het dondert en het bliksemt…. Zo veel en zo hard, niet normaal. Op enig moment waren er gewoon achter elkaar inslagen en wel zo hard dat je je wangen voelde trillen. Het kon ook niet anders of de stroom viel uit. Na een uurtje werd het even droog en hebben we snel betaald en zijn we naar ons hotel gegaan, droog overgekomen op natte voeten na. Daar konden we niet anders dan op het terras blijven zitten omdat de stroom het nog niet deed, na ongeveer een half uurtje was de stroom er gelukkig weer.

Als laatste nog even de weg naast het hotel, die was ondergelopen. De auto’s die er stonden stonden tot aan het stuur onder water. Blij dat wij de huurauto op een hoger gelegen plekje hebben geparkeerd. Scheelt een hoop ellende…… we eindigen eigenlijk met code rood, zoveel zo hard hebben wij nog niet eerder meegemaakt.