De dag van de waarheid

Vandaag is het dan eindelijk zo ver, waar we ruim 1,5 jaar op hebben lopen broeden komt vandaag tot een apotheose. Maar zelfs vandaag heeft dat nogal wat voeten in de aarde. Het begint rustig, om 07.30 uur gaat de wekker, we worden langzaam wakker, gaan douchen en ontbijten en we hebben om 11.00 uur afgesproken met Dave en Tessa, jawel de twee bekenden die we op de boot tegen kwamen… maar daarover later meer. We gaan op het gemakkie naar de haven waar om 12.15 uur Sjoerd en Iris zouden aankomen. We zetten ons op een terrasje, nemen wat te drinken en spreken het plan nog een keer door.

Nog geen minuut later een what’s ap bericht vanaf de boot, Sjoerd en Iris hebben een uurtje vertraging. Hmmm dat brengt plan A in gevaar, dus snel over naar Plan B. Zouden Harald en Janet dan toch eerder aankomen dan Sjoerd en Iris? De chaos wordt compleet want er komen 5 ferry’s tegelijk aan, maar wie zit nu op welke boot, welke boot meert als eerste aan en wie komt er het eerst op de kade …. Van Sjoerd en Iris krijgen we constant berichten waar ze zitten maar van Harald en Janet natuurlijk niet. Wout en Sylvia nemen positie in op de kade. Achter een groot bord kunnen we alle passagiers die van een Ferry afkomen zien aankomen terwijl zij ons niet kunnen zien. Vervolgens lopen ze vlak langs ons en kunnen we achter hen aansluiten zonder dat we gezien worden …. Dat is het 1e deel van Plan A. Wout en Sylvia willen Harald en Janet verrassen en op de kade opvangen.

De eerste boot meert aan, laadklep naar beneden de honderden mensen lopen langs, maar geen Harald en Janet. Sjoerd en Iris liggen inmiddels ook in de haven en vaart vlak langs andere boten …. Zij hebben angst dat ze toevallig gezien worden….. nu komen er twee boten tegelijk aan de kade. Het zal toch niet ….. wederom vele mensen tegelijk die de boten afkomen en weer geen Harald, Janet maar ook nog geen Sjoerd en Iris….. pfff ons geduld wordt danig op de proef gesteld….Om jullie enige indruk te geven … op de groepsapp zijn inmiddels bijna 200 appjes verstuurd, steeds maar weer om locatie en actuele situatie door te geven.

Er lagen nog twee boten voor de haven voor anker, op de ene boot Sjoerd en Iris en op de andere boot Harald en Janet. Gelukkig maakt de boot van Sjoerd en Iris de eerste aanstalten om aan te gaan meren. Zou het Plan dan toch nog uitkomen?... Sjoerd en Iris doen er alles aan om ze snel mogelijk van boord af te gaan om te voorkomen dat ze per ongeluk gezien worden als de andere boot ook zo aanmeert, want ook die is inmiddels in aantocht. Na een hele korte en snelle groet aan Sjoerd en Iris, die we doorsturen richting de al meer dan een uur wachtende Tessa en Dave, wachten wij op de laatste boot, daar zitten Harald en Janet op …..

Daar komen ze eindelijk aan, Sylvia ziet Harald en even later ook Janet, mooi … het plan gaat lukken …. Maar wat gebeurt er nou ….. Ze lopen niet langs maar gaan richting te klaarstaande taxi’s. Dat mag niet, ze mogen niet in de taxi …. Wout snelt zicht tussen de menigte, in tegengestelde richting, richting Harald en Janet…. Stom verbaast zien Harald en Janet mij en weten even niet wat ze moeten denken. Inmiddels heeft ook Sylvia hen bereikt en wordt er over en weer flink omhelst….. wat een verrassing .......