Onze rondreis door Andalusië!

Tempels en Boedha

Na ieder uur wakker te zijn geweest van de houtrot in onze heupen waren we blij dat we van onze plank af mochten. Om 06.45 uur worden onze koffers opgehaald en in de bus gezet (aan luxe geen gebrek). Daarna lekker ontbijtje (toast met ei en voor de liefhebbers whitebeans ….) en een heerlijk bakkie koffie waarvan het tweede gedeelte vol met drap. Helemaal fris stapten we om 07.30 uur in de bus om 175 km naar het noordoosten te trekken. Een stukje highway waar je wel 60 km per uur kan rijden wordt afgewisseld met zandweggetjes waar je 5 km per uur kunt rijden. Onderweg een stop gemaakt om een tempel te fotograferen, een cola te drinken en om de benen te strekken. Om 11.30 uur bereikten we ons volgende hotel. Vanuit deze plek zitten we nu bij te komen en onze weblog bij te werken.

Nu gaan we eerst lunchen, zwemmen en relaxen zodat we om 15.30 uur weer fris de bus in kunnen om een tempel te bezoeken. Het schijnt zwaar te zijn ….. heel veel trappen en dan boven gekomen schoenen uit en de boedha uithangen…… Later meer hierover!

Inmiddels zijn we terug van de tempel en boedha. Ik weet er nu veel meer vanaf en ik zal jullie een klein beetje meenemen in de wereld van boedha. Boedha is allereerst geen godsdienst, Boedha is gewoon gestorven en gecremeerd … al schijnen ze hier in Sri Lanka nog wel het eea bewaard te hebben zoals een stukje sleutelbeen en een tand. Niet dat we dat gezien hebben maar dat zeggen ze nu eenmaal. Er zijn vier basishoudingen te bewonderen, zegenen, liefhebben, onderwijzen en nog één waar ik nu de naam van kwijt ben …. Het gaat er om dat je geen haat uitdraagt e.d. net zo iets als de 10 geboden … gij zult niet stelen, etc. Zoals gezegd is het Boeddhisme geen geloof maar eenleer … een leer om uit je zelf te ontstijgen. Dat kan je krijgen door je materiele en immateriële behoeftes te laten varen …. Dat betekent simpel gezegd dus geen geld, sex, drank en andere geneugten van het leven. Nu ik dit weet wist ik ook dat ik de leer van het boeddhisme snel zal laten vallen … net als vroeger bepaalde vakken op school.

Even terug naar waar we waren …. We gingen dus een tempel bezoeken, daarvoor moesten we eerst 291 trappen beklimmen, daarna onze schoenen uit en op blote voeten verder klimmen. Nu geen gewone trap maar gewoon een rots van zo’n 25 meter hoog. Best zwaar in 35 graden kan ik je zeggen. Ik heb Harald gevraagd iets aan mijn lekke koppakking te doen maar dat bleek niet mogelijk. Eenmaal boven gekomen had je wel een prachtig uitzicht over het zeer bosrijke gebied….. de jungle!

Naar beneden was zo mogelijk nog moeilijker dan naar boven omdat je nu kon uitglijden zodat je de afdaling op je kont verder zou afmaken ( is ook geen pretje). Sylvia werd echter keurig geholpen door jonge Sri Lankaanse mannen…. Ik daarentegen moest het doen met de hulp van oude dametjes met nog 1 of 2 tanden in de mond (dus ben op eigen kracht naar beneden gegaan).

Wat een rare jongens die Boedhisten … Alles op blote voeten … doet pijn aan de voeten, je hebt geen grip en je voeten worden vies …..

Naar beneden hebben we overigens ruim 600 treden gelopen …. Ongelijke, smalle en valgevaarlijke treden ….. de kuiten zijn weer op sterkte!! Overigens had de bus ons op de heenweg halverwege de trap gebracht …. Vandaar het dubbele aantal treden naar beneden.

Uitgeput en zeer dorstig zijn we weer in de bus gestapt om terug te keren naar het hotel. Om lekker (pittig) te eten en lekker wat te drinken. En dan kom je van een koude kermis thuis hoor …. Als je te horen krijgt dat er vandaag geen alcohol geschonken mag worden omdat het pooier-dag is (volle maan). Pooier dag??? Wat betekent dat eigenlijk …. Na enig speurwerk bleek het echter Poya dag te zijn. Een feestdag waarin gevierd wordt dat het weer volle maan is … maar ja … om nou een feetje te vieren en juist dan geen alcohol te schenken vinden wij hollanders toch wat vreemd. Dan maar een cola en vroeg naar bed…… we moeten er immers morgen weer vroeg uit (06.15 uur).

de knoopjes.

Geweldig, als het zo doorgaat moeten jullie op vakantie als jullie terugkomen. maar 1 voordeel de conditie is zo op peil na een paar dagen.

Judith

Wat een verhaal,maar je leert veel en de contitie is dadelijk helemaal top! Geweldig om het zo te lezen wat jullie allemaal mee maken. Veel plezier met de komende dagen. xxx

Margot

Ja heerlijk he blote voeten en bloedhete grond! Wel een belevenis toch! Geniet morgen dubbel van je alcoholvolle drankje! x

Linsey

kijken julie wel uit?! klinkt erg gevaarlijk met al die ongelijke trappetjes en het klimmen op rosten!

miranda

Ik zag jullie twee al gaan op die trappen, hilarisch geschreven. Morgen dan wel aan de alcohol, xxx

Au3

Klinkt echt als vakantie: iedere morgen zo vroeg op ;-/ Ik hoop dat jullie hierna nog vakantie hebben om bij te komen ;-) Hihi, geniet van al dat moois!!

X

Au3

En waar blijven eigenlijk die foto's???

Saskia

Wout je ben je roeping misgelopen je kan zo in de Linda, smakelijk zitten lachen achter mij appeltje zag het zo voor me xx voor jullie beide

Sjonnie

Leuke verhalen en die sportschool kan je wel opzeggen na zo'n vakantie!!!!! Have fun verder......