Onze rondreis door Andalusië!

Cancun- Merida

Vanochtend vroeg opgestaan, zoals te doen gebruikelijk op dit soort vakanties. Om 06.00 uur de wekker, om 07.00 uur ontbijten en om 07.45 uur vertrekken voor de eerste dag. Ja ja, vakanties vallen soms zwaar, ff in het ritme komen. Het format is weer hetzelfde als altijd ..... Ik doe de verhalen en Sylvia verzorgt het beeldmateriaal. Een ook de weetjes zullen weer van de partij zijn. We vertrekken dus waar we gisteren zijn aangekomen, dat is logisch want er bestaat nog steeds geen teletijd machine. Vandaag gaan we naar Merida, naar het zuiden. Cancun betekent slang van goud ..... In de jaren 60 door de Amerikanen uit de grond gestampt, daarvoor was er gewoon niets. De naam Cancun is gezien de vorm van Cancun wel logisch, het is kronkelig en langwerpig, net als een slang. Het is vergelijkbaar met Benidorm, een echt vakantieoord met alleen maar Amerikaanse hotelketens. Niets voor ons dus ...... De Maya's moeten eigenlijk een beetje lachen ..... Het is eigenlijk Cancun (met streepje op de u) maar overal staat het zonder streepje. Nu betekent het eigenlijk een nest van slangen ..... Waarom ze moeten lachen begrijpen wij echter niet...... Misschien moeten we gewoon even wennen aan hun humor. We gaan eigenlijk linea recta naar de mooiste Maya tempel, de ruim 11 eeuwen oude chichen itza. Deze imposante piramide is feitelijk de Maya kalender. De getallen suizen je om de oren, als het je gezegd denk je logisch ..... Maar als je het moet navertellen sta je met je mond vol tanden ..... Zoals ik nu ..... Toch maar een poging doen .... Deze piramide heeft 365 treden, het aantal dagen in een jaar. Deze zijn verdeeld over 4 kanten, iedere kant 91 en het bovenste platform maakt de 365 vol. Er zijn 52 panelen, precies het aantal weken dat in een jaar is gepropt. Op 21 maart en 21 september zijn er op de zijkant van de treden precies 7 driehoeken te zien in het zonlicht. De kortste en de langste dag. 7 is het getal van de vruchtbaarheid, by the way, wij hebben kamernummer 7 gekregen ...... Toen het hele bouwwerk eenmaal klaar was gaf men een groot feest. Toen bleek dat ze een fout hebben gemaakt en hebben ze er een nieuw piramide overheen gebouwd ..... Ben je zo weer 50 jaar verder ...... De meesten hebben het echte feestje dus niet eens meer meegemaakt. De bijgebouwen waren ook best indrukwekkend ..... Akoestisch ... Als je klapt hoor je de echo van je klap precies 7 keer .... Misschien iets voor de nieuwe kuip .... Winnen we, dan gelijk met 7 - 0 ..... In de arena werd een balspel gespeeld ..... De winnende coach werd na afloop geofferd ....... Hij was er nog blij mee ook ..... Net als bij onze islamitische medemens kon hij maagden tegemoet zien ....... Of iets vergelijkbaars uit de Maya cultuur. Het was er echter warm .... Je voelde de warmte gewoon uit de grond komen ..... Op de eerste dag heb ik zeker 4a5. Liter vocht verloren ..... En weer bijgedronken ..... Voorlopig nog geen alcohol ..... Vanuit de tempel werden de geofferden en de ter dood veroordeelden gelijk afgevoerd naar de onderwereld .... Maar Daarover later meer. Ze werden in een soort van meer gegooid, zo'n 50 meter diep meer .... Het ziet er nu prachtig uit met groen / blauw water .... Vroeger zal dat ongetwijfeld wat roder geweest zijn. 'S-avonds nog een flinke stadswandeling gemaakt om ook van het stadje te genieten. Er is iedere zondag avond feest met muziek en eten. Dat gingen wij ook doen .... Traditioneel Mexicaans eten. Gezellig in de tuin ..... Dat beloofd wat voor de rest van de vakantie .... Mexicanen kunnen lekker eten maken en dat kunnen wij dus lekker op peuzelen . Tot slot na zo'n vermoeiende dag .... Met 1 pk naar huis. Monique, onze reisleidster had voor ons een paard met koets geregeld als taxi naar huis ..... Wij houden er niet van om achter een paardenbiefstuk aan te rijden .... Maar ja, in deze hitte niet lopen heeft ook wat ..... Welterusten en morgen weer verder .... ps. Wanneer is Mexico ontstaan?

erwin

Goedemorgen reisvrienden,

Ik had niet gelogen hè over de hitte? Wij zijn inmiddels ook vertrokken. Ricardo roept nog steeds elke minuut vaan de dag:"Erwin, waar is Wout?" Ik hoop dat hij niet straks zomaar de cockpit in rent om alsnog even de vluchtbestemming te wijzigen, terwijl hij luidkeels het Maastrichts volkslied zingt. Enfin, hopelijk krijgen we net zo een fijn reisgezelschap als met jullie.

Groetjes, Renée, Bianca, Erwin en Ricardo

Annette.schokker@home.nl

Hallo luitjes dat is al een mooie belevenis zo'n Maya tempel te zien .en die hitte doet jullie vast aan Cuba denken .maar dat het eten smaakt is een voorrecht .beter dan zwarte bonen met rijst. Enne blijven drinken hoor Wout.
Gr. Henk en annette

Iris

Hee wat leuk weer allemaal!
Als het goed is in mexico richting 1800
Ontstaan? Precies weet ik het niet hoor!

judith

Hi Silly en Woutje, leuk zo'n Maya tempel en sterkte met de hitte! Opvliegers nog heffiger Syl?