Onze rondreis door Andalusië!

Nog meer Memphis

Alle indrukken van gisteren zijn verwerkt en dat is maar goed ook want vandaag gaan we weer nieuwe indrukken op doen. Vanochtend gaan we kijken waar Dr. Marten Luther King Jr. zijn laatste adem heeft uitgeblazen. Dat hij dit niet vrijwillig deed moge duidelijk zijn. Hij had immers net een speech gehouden waarin hij gezegd heeft dat hij net als iedereen heel oud wilde worden.

Maar goed, we zijn naar het Civil Rights Museum gegaan, je loopt door een gang en ziet alles vanaf het begin van de slavernij die uiteindelijk ruim 350 jaar heeft geduurd ...... En pas in 1888 officieel is beëindigd, tot en met het overlijden van MLK. Je ziet hoe de negers werden verscheept, hoe ze daar moesten werken en hoe de slavernij tot een einde komt. Uiteindelijk bleef het vanaf 1888 wel een tweede rangs ras. Ze laten zien hoe ze voor iedere kleine stap enorme offers hebben moeten brengen, ze hielden demonstraties, sit-ins, rechtszaken, etc, etc .... Ze waren officieel ‘gelijk’ aan blanken, maar mochten bijvoorbeeld niet op plekken komen waar blanken ook kwamen. Het bekende voorbeeld van de vrouw die in een bus niet wilde opstaan voor een blanke .... Zij werd opgepakt en veroordeeld tot het betalen van $ 10.00 boete. Daarna hebben de negers een jaar lang het openbaar vervoer geboycot. Uiteindelijk hebben ze via 5 rechterlijke procedures weten af te dwingen dat ze op alle punten gelijk behandeld en gelijke rechten hebben.

Leuk om te zien hoe dingen samenvallen. In Elvis zochten ze in de midden jaren 50 een blanke zanger met een negroïde stem en uitstraling, een echte neger zou niet geaccepteerd worden. Een jaar eerder kregen de negers pas stemrecht, en werd de eerste neger officieel ingeschreven voor een universiteit. In 1968 was MLK nog druk bezig te strijden voor gelijke rechten.

Afijn aan het einde van de rondleiding kwamen we op de plek waar MLK werd dood geschoten. De kamers waren nog precies zoals toen ingericht, het bloed was wel verwijderd en zijn lichaam hebben ze ondertussen begraven. Heel indrukwekkend allemaal weer. Zelfs nu, vandaag de dag, merk je gewoon dat negers hier ‘minder’ zijn dan blanke mensen. In de bediening, achter de vuilniswagen, etc, etc zie je alleen maar negers. Blanken zie je eigenlijk helemaal niet werken, die zullen wel op kantoor en zo werken maar dat zien we niet. De voorbeelden die bij ons het nieuws halen hoeven we in deze blog niet te herhalen. .

Overigens hebben we vandaag een regendag, het is ook maar 23/24 graden en af en toe komen er buien naar beneden ...... Hele stromen zie je in de straten naar beneden komen, de putten kunnen het niet aan. Ik hoef niet te sproeien in ieder geval.

Als laatste van ons Memphis avontuur gaan we naar de Sun-studio’s. Hier heeft Elvis zijn eerste plaatjes opgenomen. De quiz- vraag van vandaag luidt dan ook:

A) Wanneer is dat geweest

B) Hoe heet het nummer

C) Waarom deed hij het

Een waanzinnig leuke guide hadden we, hij wist allemaal leuke anekdotes te vertellen over hoe de studio tot stand is gekomen, over de eerste plaatsjes die Elvis daar heeft opgenomen, zijn eerste platencontract tekende voor 3 jaar, en hoe en waarom dat na 1,5 jaar al is overgegaan naar – ik meen- WRC. Ook had hij veel en heel oude opnamen van diverse plaatjes o.a. van Johnny Cash, BB-King, Ike & Tina Turner, Roy Orbinson, The Prisoners en Howlin Wolf. Later heeft bijvoorbeeld U2 hier nog enkele nummers opgenomen die op de Rattle & Hum CD staan. Ook hier geldt weer, de historie druipt er van af. Je staat op dezelfde plek, in dezelfde studio en met een microfoon in handen die ook Elvis in zijn handen heeft gehad (als het waar is, zie foto’s).

Ik kan hier zo een uur over schrijven, maar ja vertellen gaat sneller en ik wil ook nog wat te vertellen hebben als ik weer thuis ben :-) ik heb in ieder geval nog een cd gekocht van een jamsessie in de studio tussen Elvis Presley, Carl Perkins, Jerry Lee Lewis en Johnny Cash, ook wel, het Million dollar quartet genaamd. De heren wisten op dat moment niet dat alles wat ze zeiden en speelden werd opgenomen. Ik moet helaas wachten tot ik thuis ben om het te horen, heb hier bijna alles maar geen cd speler :-(

O ja, nog een kort vraagje. Weten jullie op welk nummer het liedje Hound Dog een reactie was??

Morgen weer een zeer regenachtige dag, maar we reizen naar onze volgende slaapplaats in Vicksburg.

annette en henk

Vraag a 1957??? Gokje
Vraag b. Thats alright mama
Vraag c.verjaardags kado voor zijn moeder
Jullie maken een geweldige reis. Heerlijk om te lezen hoe jullie genieten en meemaken.