Onze rondreis door Andalusië!

Noord en Zuid

We worden wakker en zetten zoals gebruikelijk de tv aan. Gelijk allerlei herdenkingen en terugblikken over wat er 14 jaar geleden op 11 september is gebeurd. Ook nu blijft het weer ongelofelijk en zit je met je mond open te kijken. Ben ook blij dat we vandaag lekker safe in Vicksburg zitten. Een vredig plaatsje, tenminste dat dachten we ’s-ochtends voordat we vertrokken.

Van te voren hadden we nl. niet veel over Vicksburg gevonden. We zouden dus een rustig dagje houden. Eerst ff een lekker bakkie pleur drinken in de Mainstreet, veel lekkerderder dan Starbucks, I’ll garantee you! Daarna ff kijken of we de Mississippi kunnen vinden, want Vicksburg ligt aan deze prachtige rivier. Omringd door vele hectares met bos. We hebben hem gevonden hoor, kon ook niet missen want zowat alle wegen leiden naar de Mississippi.

Daarna even broodje eten bij Subway en dan naar het National Military park. Het is een park waar je met de auto doorheen moet, zo groot is het. Aan het einde van de middag hebben we ongeveer 25 km door het park gereden, dat doe je niet lopend. Wat we daar gezien hebben was ook weer indrukwekkend. Naar nu blijkt was Vicksburg het einde van de Amerikaanse burgeroorlog tussen Noord en Zuid. Er hebben vele bloedige veldslagen plaatsgevonden, het park laat al die plekken zien. Het noorden heeft eerst een jaar lang geprobeerd om Vicksburg te veroveren maar dat mislukte steeds. Na een finale alles of niets veldslag die ongeveer 100 dagen heeft geduurd heeft het Zuiden zich overgegeven en was deze oorlog voorbij. Het einde van deze oorlog was op 4 juli 1863. Nog steeds vieren de Amerikanen op 4 juli hun onafhankelijkheidsdag.

‘S-avonds hebben we op een rooftop, 10 hoog, heerlijk half kippetje gegeten. We keken uit over de Mississippi en de bossen er omheen. Hoever we konden kijken, allemaal bos, bos en bos. Wat een prachtige plek om even lekker te eten. We zaten halverwege het kippetje en er komt me toch een onweers- en regenbui.... We moesten maar snel ons tafeltje verlaten, anders zouden we het er niet droog afbrengen. Uiteindelijk hebben we aan de bar nog ff wat gedronken en toen het droog werd, zijn we rustig naar huis gegaan.

Op tv weer gekeken naar nog niet eerder uitgezonden beelden over 9/11, deze beelden waren van mensen die op straat liepen, daar woonden, etc. ook weer indrukwekkend.

Morgen naar New Orleans ....hebben er zin an!!!!

PS. De foto’s komen er aan Vicksburg is niet zo heel snel met zijn internet.

Judith

Veel plezier in New Orleans!