Onze rondreis door Andalusië!

9/11, 16 jaar later

Het was enigszins toeval maar nu we er toch zijn willen we de memorial van 9/11 ook daadwerkelijk mee maken. ’S-Ochtends om 08.46 uur maande ome Donald ons tot een minuutje stilte om de slachtoffers te herdenken. Uiteraard hebben wij aan dat verzoek voldaan. Daarna zijn we snel gaan ontbijten en met het natte lippenbusje en de metro naar de plek waar 16 jaar geleden zoveel onheil was.

Eenmaal daar aangekomen was het direct weer vreselijk indrukwekkend. De herdenkingsplaats waar de familie de namen opnoemt was voor ons gesloten, maar verder was alles toegankelijk. We waren in het voormalige metrostation, tal van camera’s waren daar om mensen / familie van slachtoffers e.d. te interviewen. Omdat we nu nog nergens bij konden komen gingen we plan b maar vast uitvoeren en zouden we later terugkomen. We willen met de Ferry naar de overkant om vanuit Brooklyn over de Brooklyn Bridge terug te lopen naar Manhattan.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Allereerst moeten we de Ferry vinden, dat was al een hele klus. Telkens kom je van die proppers tegen die maar al te graag het ticket aan jou willen verkopen, gewoon omdat zij er 5 dollar boven op leggen. We wimpelen ze simpel af, maar toch kreeg er één onze lachspieren aan het werk. Hij vergeleek mij met Mr. Muscle van de reclame. Het leuke is dat ik meen, Ricardo dat een aantal jaar geleden ook al eens heeft gezegd.

Maar goed, terug naar de Ferry. Wij hebben verteld wat we wilden; met de boot naar de overkant en lopend over de brug terug. De medewerker van de Ferry vertelde ons dat we de 1e halte van de boot af moesten. Nou gaat die boot me toch ineens een stukkie varen, mijlen van de brug vandaan. Wij maar snel afstappen om daarna de eerstvolgende Ferry terug te pakken. Het kost 45 minuten en $ 5.50 maar goed, dat is wel te overzien.

Wat schetste onze verbazing, op de weg terug stopt die Ferry op bijna iedere steiger, en ook op de steiger waar wij naar toe wilden. Ik denk een klein communicatieprobleem. Wij denken de 1e stop, zijn bedoelen de één na laatste stop. Maar ja, eind goed al goed en we hebben we een leuk boottochtje gehad, misschien wel leuker dan al die commerciële tours die het driedubbele vragen.

Maar het moet gezegd, het was het meer dan waard. De terugwandeltocht over de brug is om meerdere redenen te gek. De brug is gebouwd in 1876 en in 1954 gerestaureerd, de auto’s rijden min of meer onder je door, het uitzicht is geweldig en het is me druk……. Je loopt over houten planken, als je er tussendoor kijkt zie je het water op zo’n 100 meter diepte…..

Eenmaal terug zijn we gelijk weer richting grond zero gegaan. Wat we gezien hebben is met geen pen te beschrijven. Vandaar dat ik het maar typ…. De brandweer herdacht de 300/ 400 man die het leven lieten. Er werd gespeeld door schotse brandweermannen op een doedelzak, op de herdenkingsplaats zijn bloemen met foto’s geplaatst. Als laatste hebben we het tribute in light 9/11 bezocht. De twee lichten die tot in de hemel schijnen. Alles bij elkaar was het weer een bijzondere dag, blij dat we dit hebben meegemaakt.

Alles bij elkaar weer een mooie afsluiting van deze vakantie. Morgen gaan we weer naar huis en woensdag landen we weer op 020. Amerika en met name New York kunnen wij iedereen aanraden. Het was ons weer een genot om het blog bij te houden en jullie reacties te lezen. Bedankt en tot volgend jaar!!!

Judith

En voor ons genot om die reisverhalen te lezen met de foto's. Jullie bedankt!?

Miranda

Bedankt voor de verhalen en mooie foto's, veilige terug reis ?

Au3

Wat een bijzondere dag om in New York te lopen! Lijkt me een kippenvel dag!

Goede reis terug en bedankt voor jullie leuke verhalen.
X

sera

LIEVE SCHAT, GOEIE VLUCHT TERUG. IK HANG AAN JE LIPPEN VOLGENDE WEEK. XXXXXXXXXXXXXXXXX

Annette

Het was ons een genoegen om mee te mogen genieten van jullie vakantie. Goede terug reis .groetjes henk en annette

Janet

Weer genoten van jullie verhalen en wat een indrukwekkende gebeurtenis die herdenking, verdrietig en mooi tegelijk. Kom veilig weer terug. Liefs van ons

Linda Lucas raoul

Was weer leuk jullie te volgen