San Diego

Vandaag blijven we in San Diego, we gaan een kijkje nemen in de mooiste stad van Amerika, tenminste dat is wat mensen zeggen. Wij gaan met de auto naar de haven want daar hebben we een boot trip op onze agenda staan. Het is wederom heerlijk weer, een 27 a 28 graden en een strak blauwe lucht.

We vinden het zonder problemen, maar het parkeren blijkt wat lastiger. Niet dat er geen plaats is, maar het is meer dat wij niet bereid zijn om 30 tot wel 40 dollar per dag te betalen. Dus gaan we zoeken en uiteindelijk vinden we een parkeerplaats waar we slechts 15 dollar voor de hele dag betalen. Maar het is inmiddels wel een stukje uit het centrum.

We besluiten te gaan lopen, lukt het Sylvia niet dan nemen we een taxi of bus naar de haven. Hoewel het tempo laag is gaat het boven verwachtingen goed. Niet dat de enkel zich heeft verbeterd maar het gaat. Syl zegt altijd dat ze een echte Van Rhijn is en dat heeft ze vandaag wel weer bewezen…. . Of heeft er mee te maken dat we naar de American Navy gaan en dat ze zich als een taaie marinier wil voordoen…..

Hoe het ook is, het duurt ff maar we komen er wel. Het eerste wat we zien zijn twee negers in die spierwitte matrozenpakken. We kijken elkaar aan en schieten allebei in de lach. Vlak voor we weg gingen zagen we een videoclip uit de jaren 80 met twee negers in een matrozenpak die een zangeres begeleiden, dat was zo erg …. Dat we dit vroeger leuk vonden …. Ben de naam van de zangeres ff kwijt maar daar kom ik nog wel op …. Wie het weet mag het zeggen …. Er lag daar een vliegdekschip als museum, daar werken die matrozen. Vandaar dat we ze zagen …

Ff later op de boot …. Een uurtje naar links varen in de brandende zon langs de US Navy. Er liggen wel 30 oorlogsschepen en bij elk schip was wel een verhaal dat de gids wilde vertellen … pfff die was vernoemd naar, die is vernoemd naar iemand die in Vietnam een medaille heeft verdiend …. Pfff ….. ik wil gewoon lekker van boottocht en heb geen behoefte aan sterke oorlogsverslagen…. We zijn tot de Mexicaanse grens gevaren en toen weer terug. Wij hebben nu zelf gezien dat er in zee in ieder geval nog geen muur staat, dus een beetje Mexicaan gaat niet over land maar over zee naar het beloofde land, en geen Trump die hen kan tegenhouden ….. Na een uurtje kwamen we terug in de haven, mensen die voor 1 uur hebben geboekt er af, andere mensen die voor 1 uur geboekt hebben er bij en wij hadden twee uur geboekt en bleven dus zitten….

Nu dus een uurtje naar rechts varen … we waren heel snel bang dat het weer een oorlogsverslagen zou worden omdat er net een mariniers schip binnen kwam varen, maar de aandacht ging snel over naar de zeeleeuwen. Die liggen daar gewoon op de boeien (boeiend …) te zonnen en mooi te wezen…. Een stukje verderop liggen ze op betonnen platen samen met pelikanen, meeuwen en ander gevogelte…. Deze leeuwen dus voor het eerst in het wild gezien, althans niet in een zoo of iets dergelijks,… best grappig!

Na ruim 2 uur waren we er wel klaar mee en dat kwam goed uit want na twee uur was het ook voorbij. Nu fijn een stukje teruglopen naar de auto. Op bijna 80% zijn we een terras op gedoken om ff wat te drinken, onze buren gingen eten en dat zag er zo lekker uit dat we ook maar gelijk wat hebben gegeten. Tot onze schrik zagen we de stappenteller al boven de 10.000 stappen te staan (eigenlijk stapjes).

Na het eten ff uitbuiken en ons klaar maken voor de reis van morgen en de zware plaatselijke omstandigheden. Omdat we genoeg gelopen hebben vandaag hebben we de mooie wijk downtown vanuit de auto bekeken, jammer want het zag er echt leuk uit. Eigenlijk is een dagje San Diego, een dagje te weinig.

We gaan van 27 graden naar ruim 45 graden…. We zijn vandaag een een beetje rood gekleurd op het dek en we zijn benieuwd hoe dat de komende dagen zich zal ontwikkelen…. Morgen via de (omgevallen) Joshua Tree naar Vegas (met U2 uit de speakers) en dat laten we maar gewoon over ons heen komen ….