Onze rondreis door Andalusië!

Via Joshua Tree naar Las Vegas

Vandaag houden we het rustig, tenminste we gaan zitten, heel veel zitten en dat is voor de enkel van Sylvia een geruststellende gedachte maar voor ons zitvlees minder. We gaan vandaag naar Las Vegas en dat is met een uitstapje naar Joshua Tree National Park ruim 300 Miles rijden (ca. 500 km). Vanuit San Diego gaan we eerst omhoog, richting LA, alleen nu niet via de toeristische kustroute maar saai via de snelweg. Wel lekker 3 of 4 banen, dus ruimte zat. Het is weekend dus gelukkig geen file’s.

Maandag is het wel Laborday, dat betekent dat alle Amerikanen vrij zijn en het einde van de zomer gaan vieren. Het is voor hen tevens de laatste vrije dag van het jaar. De rit is rustig, het enige dat opvalt is de langzame maar gestage stijging van de temperatuur. We starten met 76 graden en zien hem al oplopen naar ruim 90 graden. Als we bij onze tussenstop zijn aanbeland is het al niet fijn meer om de auto uit te stappen. Je voelt de zon op je hoofd knetteren….

Na 3 uur rijden zijn we bij Joshua Tree Park aangekomen. De albumhoes van U2 in het hoofd kijken of we de boom kunnen terugvinden. We zien de boom maar het zijn er zoveel ….. en ze lijken zo op elkaar …. We hadden trouwens al gehoord dat de boom was overleden …. Maar we wisten niet dat de echte boom op de albumhoes niet in het National Park Joshua Tree stond maar in Death Valley. ( een slordige 250 mijl verderop). Joshua Tree park heeft overigens wel als inspiratie gediend voor de hoes.

Het is een mooi park maar als we er een uurtje doorheen zijn gereden hebben we het ook wel weer gezien. Ook de temperatuur is inmiddels al gestegen naar 95 graden Fahrenheit. Okay, we zijn er klaar voor … we gaan naar Vegas. Ik zou het liefst nog even tanken maar we komen geen tankstation meer tegen, dan maar gokken dat we het halen….. zo’n 30 mijl verder zie je het echt veranderen ….. van plaatsen, naar dorpjes, naar huizen, naar vervallen huizen en tot slot naar niets ….. geen enkel leven meer, behalve misschien wat stokstaartjes, woestijnratten en ratelslangen….. je krijgt wel een beeld hoe de cowboy’s het vroeger hadden op hun paard. De temperatuur stijgt inmiddels graad voor graad en staat inmiddels op 110 graden Fahrenheit.

De benzinetank begint langzaam leeg te geraken en er stonden wat borden ‘no service for 100 miles’. Als dat waar is dan wordt het kiele, kiele ….. gelukkig na zo’n 60 Miles komen we bij een benzine pomp, zo eentje uit de film waar je niet durf te stoppen vanwege de ellende die je er ziet en verwacht. Het blijkt de laatste stop naar Las Vegas te zijn (nog 80 Miles). De benzine is hier ruim $1.50 dollar duurder per gallon maar ik heb het er graag voor over. Dit is trouwens een stukje route 66 en het tankstation is echt bekend ‘Roy’s tankstation’. En wat is het warm hier ….. 113 / 114 graden (45 .. 47 graden Celsius), zo warm heb ik nog nooit meegemaakt ….. pfffff. Nog een klein stukje in de heerlijk gekoelde auto ….. hmmmm uiteindelijk komen we in LV aan. Wat een rare stad ….. eerst maar ff acclimatiseren, eten en dan morgen maar even goed kijken wat er is.

Sera

O jee, het lijkt wel een spannend boek, gaaf hoor.

Petra

Je schrijft inderdaad erg prettig,

Pedi

So warm?