Col du Tourmalet

De 2e dag in de Pyreneeën brengt ons wederom veel mooi weer en veel hoogte. We zijn vandaag naar de Col du Tourmalet gereden. Een in de Tour de France zowel bekende als beruchte berg, 2.115 meter hoog en 17 of 19 kilometer klimmen (afhankelijk vanaf welke kant je hem beklimt). Wij zijn overigens met de auto omhoog gereden, voordat jullie gaan denken dat wij ook de fiets gepakt zouden hebben, zelfs met de auto was al een hele klus. Niet vanwege de lengte van de klim, of het stijgingspercentage maar vooral vanwege de vele fietsers die je moet inhalen. Soms slingeren ze zo over de weg dat je bang bent dat ze aan de andere kant van de weg het ravijn in kukelen.

Wel heel erg veel respect gekregen voor al die fietsers, de jongste zal 10 jaar geweest zijn, de oudste misschien wel 70. We hebben een vrouw zien lopen met nog meer dan 5 km. te gaan, later zagen we haar vlak onder de top, nog steeds lopend! Wat een berg en wat moet je zwoegen om je pedaal ook maar één keer rond te krijgen.

Boven aangekomen werden we verrast door een aantal Alpaca's, schapen en koeien die te pas en te onpas het wegdek op schieten, naar de overkant willen lopen of gewoon op de weg gaan liggen. En nog beledigd kijken als je er langs wilt. Ze denken zeker dat de weg van hun is!!!

Net over de top zijn we boterhammetje gaan eten met een bakkie pleur, onszelf oppeppen voor een heuse Pyreneeën wandeling. Over zo'n smal bergpad naar de andere kant van de berg lopen. Omhoog, omlaag en genietend van uitzicht, diepte, vogels en hanggliders ...

Voldaan gaan we weer terug in de auto om de afdaling aan te gaan, lekker wat drinken en vervolgens lekker tapas eten .... morgen gaan we immers weer naar Spanje! Weg uit deze schimmels....